Musa Aman tuntut RM1 bilion, permohonan maaf daripada Shafie Apdal dalam tempoh 24 jam

Musa Aman menuntut RM1 bilion dan permohonan maaf daripada Mohd Shafie, Jamalul Kiram dan Douglas Lind. - Gambar fail
klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Musa Aman tuntut RM1 bilion, permohonan maaf daripada Shafie Apdal dalam tempoh 24 jam

Surat tuntutan telah disampaikan kepada pengerusi Yayasan Sabah selaku Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk membayar RM1 bilion ganti rugi fitnah kepada mantan ketua menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman.

Musa juga menuntut permohonan maaf secara terbuka ke atas tuduhan Yayasan Sabah semalam.

Semalam, seorang pengarah Yayasan Sabah berkata yayasan itu berusaha untuk mendapatkan kembali RM872 juta yang didakwa hilang dari yayasan itu semasa tempoh Musa sebagai ketua menteri.

Pemimpin UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin menyifatkan saman Yayasan Sabah sebagai aksi publisiti. "Umno Sabah berpendapat bahawa saman terhadap Musa tidak profesional, terlalu mengikut perasaan dan bermotif politik," kata Bung hari ini.

Tuntutan Musa terhadap yayasan itu diberitahu oleh peguamnya, Tengku Fuad Ahmad, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan bagi pihak Musa hari ini.

Dalam surat tersebut, terdapat nama Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, dan pengarah Yayasan Sabah, Jamalul Kiram Mohd Zakaria dan Douglas Lind.


Tengku Fuad berkata bahawa Musa mahu Shafie, Kiram, dan Yayasan Sabah membayar kepada mana-mana badan amal Musa yang berjumlah RM1 bilion dalam masa 24 jam setelah menerima surat tuntutan itu.

Mereka juga harus menyampaikan sepucuk surat permohonan maaf kepada Musa tanpa syarat dan harus menarik balik kenyataan mereka.

Musa juga menuntut agar surat permohonan maaf dan penarikan balik kenyataan itu harus diterbitkan di semua surat khabar dan laman web.

Beliau juga mahu sidang media agar surat permohonan maaf dan penarikan balik kenyataan itu dibaca sepenuhnya secara umum.

Pengarah Yayasan Sabah semalam berkata yayasan itu telah mengemukakan tuntutan saman terhadap Musa dalam usaha untuk mendapatkan semula RM872 juta yang didakwa hilang semasa tempoh Musa menjadi ketua menteri.

Kiram berkata lembaga yayasan percaya dana itu hilang kerana aktiviti balak yang meragukan.

Musa kemudiannya menolak tuduhan itu.

Dalam kenyataannya hari ini, Tengku Fuad berkata kesemua pihak yang dinamakan (dan/atau dengan wakil mereka) yang dinamakan dalam tuntutan tersebut diminta untuk berhenti dan menahan diri dari mengulangi penyataan yang diragui itu atau mana-mana ayat lain yang mempunyai maksud yang sama.

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.