"Saya sudah tua dan peluang pulih Covid-19 nipis. Kalau saya dah tiada, tolong jaga 59 anjing saya

Foto: Facebook / Anjing Erlang

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)





Seorang pemilik tempat perlindungan anjing di Lembah Klang percaya bahawa dia tidak mempunyai peluang untuk pulih dari jangkitan Covid-19 kerana di usia tua. Beliau di laman facebook mengesa sesiapa sahaja untuk sudi mengambil alih dan menjaga 59 ekor anjingnya jika dia sudah tiada.

Menurut catatan lelaki itu di laman Facebooknya yang bernama "Erlang's Dog", dia telah disahkan positif virus itu dan ketika ini dia sudah tua, dia tidak berdaya untuk melawannya.

"Jika saya tidak ada lagi, saya harap akan ada orang sudi menjaga 59 'anak-anak ini'. Saya telah menjaga mereka selama 8 tahun. Saya menyelamatkan mereka dari jalanan," katanya.

"Tolong jangan bawa mereka ke tempat lain. Walaupun sewa di sini RM3,200, mereka cukup selamat di sini kerana jauh dari perumahan jiran-jiran dan rumah ini cukup besar, sesuai untuk menjaga 59 ekor anjing.

"Saya mempunyai penjaga yang saya bayar RM1,500 untuk bekerja antara jam 9 pagi hingga 7 malam untuk melakukan kerja pembersihan, memberi makan dan memastikan anjing-anjing itu tidak berlawan. Dia telah bekerja selama 6 tahun terakhir dan menyukai 'anak-anak' ini. Makanan anjing berharga RM5,600 sebulan."



Lelaki itu mengatakan bahawa mereka telah diusir dari beberapa rumah sebelumnya. 5 tahun lalu, Majlis Daerah telah membawa anjing-anjing itu pergi tetapi dia kemudian "menyelamatkan mereka".

"Jiran-jiran itu membenci kami kerana tidak peduli seberapa banyak kami membersihkannya, bau anjing itu sangat kuat," katanya.

Lelaki itu mengatakan bahawa dia mencintai anjing dan menjalani hidupnya hanya untuk mereka.

"Sekiranya saya tidak ada lagi, tolong jaga mereka masing-masing seperti 'kanak-kanak'." - DE

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.