KOTA KINABALU: Seorang saksi pendakwaan dalam perbicaraan kes seorang warga Filipina tanpa dokumen yang didakwa membunuh pemandu Grab di Tuaran empat tahun lalu, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa dia dan tertuduh mengadakan sesi minum pada malam kejadian.

Amru Al Asy Japri, 28, berkata demikian semasa pemeriksaan balas oleh peguam tertuduh di hadapan Hakim Leonard David Shim, yang mendengar perbicaraan Arsit Indanan, 26, yang dituduh membunuh Mohammad Hanafiee Jaffar, 27, di dalam sebuah kereta Proton Saga FLX antara 4 pagi dan 5 pagi 25 Mei 2019, di tepi Jalan Marabahai di Tuaran.
Amru pada mulanya didakwa bersama Arsit mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan, tetapi dia (Amru) pada 31 Jan tahun ini dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA) daripada pertuduhan itu.

Picture
Tertuduh bersama dalam kes pembunuhan pemandu Grab menjadi saksi pendakwaan

Kepada pertanyaan peguam Mohd Ari Nadzrah Abd Rahman, Amru menganggap Arsit yang juga dikenali sebagai Nash, sebagai kawannya dan bersetuju dengan peguam bela bahawa dia dan Arsit adalah kawan baik.

Ketika ditanya mengenai sebabnya untuk pergi ke rumah ibu bapanya di Taman Bayu Idaman, Tuaran, Amru berkata, ia kerana dia mahu mengambil pakaiannya dan keperluan lain.

Mengenai sebab dia mahu ke Bayu Idaman kira-kira jam 3 pagi, Amru berkata ia adalah kerana dia baru selesai sesi minum bersama kawannya dan sebab itu dia balik lewat.

Ditanya kenapa dia pergi ke Taman Bayu Idaman bersama Arsit, Amru menjawab ini bukan kali pertama dia membawa Arsit pulang bersamanya.

Kepada pertanyaan, Amru berkata dia memang ada minum alkohol pada malam itu tetapi dia tidak pasti berapa banyak alkohol yang dia minum.

Amru mendakwa dia mengingati Arsit mungkin minum banyak alkohol malam itu.

Ketika ditanya oleh pihak pendakwaan semasa pemeriksaan semula sama ada dia mabuk pada malam itu, Amru mendakwa dia sedikit mabuk.

Ditanya oleh pihak pendakwaan bagaimana dia boleh mengesahkan apa yang dilihatnya semasa kejadian pulas leher dan tikam itu jika dia sedikit mabuk, Amru mendakwa dia yakin dengan apa yang dilihatnya dan ketika itu dia masih waras.

Picture
Terdahulu pada pemeriksaan semula, ketika ditanya sebab dia dan Arsit keluar pada malam kejadian, Amru berkata dia dan Arsit sebenarnya dari Kg Suang Parai di belakang 1Borneo pada malam itu kerana sepupunya bernama Damat telah menjemput mereka dan mereka pergi ke Likas Platinum sebelum mereka pergi ke sebuah pub di Kingfisher.

Amru berkata selepas pergi ke pub itu, Damat memberitahu mereka dia mahu pergi ke Safma dan mengangkut ikan ke Kota Belud.

“Kami tiada pengangkutan jadi sebab itu kami menempah Grab untuk pulang ke Tuaran,” kata Amru.

Kepada soalan lain oleh pihak pendakwaan semasa pemeriksaan semula tentang bagaimana Arsit mengalihkan mayat pemandu Grab itu dari tempat duduk pemandu ke tempat duduk penumpang hadapan, Amru berkata Arsit menolak mayat itu ke tempat duduk penumpang hadapan semasa Arsit berada di tempat duduk penumpang belakang.

Menurut Amru sebelum itu semasa pemeriksaan balas, dia mengenali Arsit selama empat tahun sebelum kejadian pembunuhan itu dan tinggal bersama keluarga Arsit di Likas sebelum kejadian.

Amru tidak bersetuju dengan cadangan peguam bela bahawa dia tinggal di rumah Arsit pada 24 Mei 2019 dan merancang bersamanya untuk mencuri kereta

Dia juga tidak bersetuju dengan cadangan peguam bela bahawa dia dan Arsit telah merancang untuk merompak pemandu Grab pada 25 Mei 2019.

Amru tidak bersetuju dengan cadangan peguam bela bahawa dia dan Arsit bekerja di sebuah kedai cuci kereta di pusat beli-belah 1Borneo.

Sementara itu, seorang lagi saksi pendakwaan, Ketua Wilayah Borneo bagi Grab, Kelvin Lam Vui Khiong mengesahkan kepada mahkamah bahawa mereka mempunyai pemandu berdaftar bernama Mohamad Hanafiee Jaffar berdasarkan sistem aplikasi Grab dan turut memberikan kepada mahkamah nombor kad pengenalannya, nombor telefon bimbit, e-mel dan gambarnya.

Lam, 45, yang skop tugasnya adalah mengurus dan menyelia operasi perkhidmatan Grab di Sabah dan Sarawak, memberitahu mahkamah bahawa berdasarkan log kerja Hanafiee yang diperolehi daripada sistem Grab App, terdapat dua tempahan dibuat untuknya pada 25 Mei 2019.

Lam, yang memberi keterangan semasa pemeriksaan utama oleh pihak pendakwaan, berkata tempahan pertama adalah ke Beverly Hills Apartment pada 3.05 pagi dan tempahan kedua ke 7-Eleven, Tuaran pada 4.18 pagi.

Dia berkata lokasi mengambil penumpang untuk tempahan kedua adalah di 36, Lorong Raja Udang 1C, Kingfisher 2, Kota Kinabalu oleh pengguna dengan nama pengguna Nash@yahoo.com, dengan nombor telefon bimbit 601114181957 dan pemandu sampai ke lokasi di Kingfisher pada 4.24 pagi 25 Mei 2019.

Lam memberi keterangan bahawa berdasarkan log, perjalanan itu tidak selesai dan status terakhir tempahan tersebut adalah ‘fasa menurunkan penumpang’ dan menjelaskan bahawa status itu adalah istilah yang digunakan untuk perjalanan Ride masih berlangsung.

Ketika dirujuk kepada dokumen iaitu maklumat tempahan untuk tempahan kedua, Lam berkata pemandu tidak sampai ke destinasi dan anggaran masa untuk sampai ke destinasi adalah pada jam 4.54 pagi.

Ketika dirujuk kepada dokumen lain iaitu maklumat penumpang di bawah e-mel Nash@yahoo.com, Lam berkata pengguna tersebut telah mendaftar sebagai pengguna pada 10 Mei 2019 dan jenis pembayaran untuk perjalanan tempahan kedua adalah secara tunai.

Lam berkata gambar pada dokumen tersebut adalah gambar pengguna yang didaftarkan dan pengguna perlu memberikan gambar mereka untuk mendaftar sebagai pengguna dengan gambar selfie yang diambil daripada aplikasi Grab.

Kepada soalan mengenai maklumat yang menyatakan “26 Mei 2019 - # larangan jadual kerana isu keselamatan - Asyraf”, Lam berkata kenyataan itu selepas menerima berita mengenai kejadian pemandu tersebut, larangan terhadap penumpang terakhir direkodkan.

Dia menambah ia adalah proses biasa di mana terdapat siasatan sedang dijalankan terhadap sebarang insiden keselamatan.

Ketika ditanya sama ada dia tahu apa yang berlaku kepada pemandu Grab tersebut dalam kejadian itu, Lam berkata pemandu itu ditemui mati.

Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Azreen Yas Mohamad Ramli dan Rozana Abdul Hadi hadir untuk pendakwaan.

Perbicaraan bersambung.

KOTA KINABALU: Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan kes pembunuhan pemandu Grab di Tuaran empat tahun lalu, diberitahu bahawa tertuduh memulas leher pemandu dari belakang sebelum menikam dadanya menggunakan pisau berbentuk berlian.

Amru Al Asy Japri, 28, iaitu saksi pertama pihak pendakwaan, memberi keterangan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Leonard David Shim pada hari pertama perbicaraan kes bunuh pada Isnin melibatkan seorang warga Filipina tanpa dokumen Arsit Indanan, 26, yang dituduh membunuh Mohammad Hanafiee Jaffar, 27, di dalam sebuah kereta Proton Saga FLX antara 4 pagi dan 5 pagi 25 Mei 2019, di tepi Jalan Marabahai di Tuaran.

Amru, 28, pada mulanya didakwa bersama Arsit mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan tetapi dia (Amru) pada 31 Jan tahun ini dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA) daripada pertuduhan itu.

Amru memberi keterangan semasa pemeriksaan utama bahawa pada 25 Mei 2019, dia dan Arsit ingin pergi ke rumah ibu bapanya (Amru) di Tuaran dan Arsit menempah Grab dari Kingfisher ke Tuaran menggunakan telefon bimbitnya (Arsit) dan dia menandakan destinasi di 7-Eleven Tuaran kerana tiada lokasi penandaan ke rumah ibu bapanya.

Amru berkata tambang ke Tuaran adalah RM33 dan dia tidak mempunyai wang mencukupi di dalam poketnya dan dia menetapkan 7-Eleven Tuaran sebagai destinasi kerana dia merancang untuk mengeluarkan wang dari mesin ATM di sana untuk membayar tambang. Dia berkata mereka menaiki kereta Grab itu dan sebelum sampai ke destinasi yang ditandakan, dia memberitahu pemandu Grab itu untuk menunggunya kerana dia ingin mengeluarkan wang dari mesin ATM di dalam kedai serbaneka itu.

“Pemandu Grab itu tiba-tiba memberhentikan kereta di tepi jalan berhampiran masjid Tuaran dan menyuruh kami keluar dari kereta, kerana dia mungkin marah dengan kami kerana kami tidak mempunyai wang yang cukup untuk membayarnya,” kata Amru, menambah pada masa itu dia duduk di kerusi penumpang hadapan manakala Arsit duduk di kerusi penumpang belakang di belakang pemandu.

Amru mengingati bahawa mereka menempah Grab pada jam kira-kira 4.30 pagi atau 3.30 pagi dan kereta Grab itu adalah Proton Saga FLX berwarna merah maroon, dan pemandu Grab itu memberhentikan kereta berhampiran masjid Tuaran selepas subuh kerana dia mendengar azan subuh.

Memberi keterangan lanjut, Amru berkata selepas kereta itu berhenti di kawasan tersebut, dia membuka pintu dan ketika hendak menutup pintu dia melihat Arsit menyerang pemandu Grab itu.

“Arsit memulas leher mangsa dan mengeluarkan pisau dan menikam dada pemandu dengannya,” kata Amru, menambah bahawa pisau itu berbentuk berlian dengan saiz jengkal (antara ibu jari dan jari telunjuk), iaitu kira-kira 19cm panjang dan pisau itu belum mempunyai pemegang dan Arsit membalutnya dengan kain atau getah. Amru turut membuat demonstrasi di mahkamah bagaimana Arsit melakukan tindakan tersebut.

“Saya tidak nampak Arsit mengeluarkan pisau kerana ia berlaku sangat pantas, yang pasti selepas dia memulas leher, saya nampak Arsit dengan pisau di tangannya menikam bahagian dada pemandu....Arsit masih separuh berdiri, tangan kirinya mengunci leher mangsa, dan tangan kanannya menikam mangsa.

“Saya terperanjat. Saya takut kerana saya tidak pernah melihat orang ditikam di hadapan saya. Saya tidak sangka ia akan berlaku seperti itu,” kata Amru sambil menambah mangsa kelihatan kesakitan, terkejut dan cuba melawan semasa kejadian.

Amru berkata, keadaan ketika itu gelap tetapi dia masih dapat melihat kejadian itu kerana diterangi lampu jalan dan jarak kejadian terlalu hampir dengannya, yang menurutnya tidak sampai satu meter.

Selepas kejadian itu, Amru berkata Arsit memintanya memandu kereta itu.

“Ketika itu pemandu Grab masih berada di tempat duduk pemandu dan masih memakai tali pinggang keledar, Arsit memotong tali pinggang keledar menggunakan pisau dan Arsit menolak mangsa ke tempat duduk penumpang hadapan.

“Keadaan mangsa ketika itu kritikal. Saya lihat mangsa kehilangan banyak darah dan pernafasannya tidak stabil,” kata Amru sambil menambah dia tidak pasti berapa kali Arsit menikamnya tetapi mungkin dua atau tiga kali.

“Selepas itu, saya masuk dan memandu kereta manakala Arsit duduk di tempat duduk penumpang belakang. Saya kemudian memasuki kawasan Sabandar, Tuaran yang mengambil masa kira-kira 10 hingga 15 minit,” kata Amru, menambah tempat duduk pemandu berlumuran darah dan dia menutup tempat duduk itu menggunakan jaketnya. Amru berkata, dia memang cuba membantu pemandu Grab itu dengan bertanyakan Arsit sama ada mahu menghantarnya ke hospital atau tidak, tetapi Arsit berkata dia tidak mahu ditangkap.

Ketika ditanya mengenai sebab Arsit menikam pemandu Grab itu, Amru berkata mungkin Arsit marah kerana diminta keluar dari kereta.

Amru memberi keterangan lanjut bahawa Arsit menyuruhnya mencari semak untuk meninggalkan mangsa di situ, dia kemudian memandu kereta itu berhampiran pekan Cowboy, Tuaran di mana dia melihat kawasan tanah merah yang terbiar.

“Saya masuk ke kawasan itu dan Arsit menyuruh saya berhenti. Arsit kemudian mengeluarkan mangsa dari pintu penumpang hadapan dan pergi ke semak, manakala saya duduk di dalam kereta,” kata Amru, menambah dia tidak nampak semak itu kerana kawasan itu gelap.

“Selepas itu, saya memandu ke Pantai Sabandar kerana saya tidak tahu ke mana untuk pergi. Saya takut, keliru dan tidak tahu apa yang harus dilakukan. Arsit duduk di tempat duduk penumpang belakang.

“Apabila tiba di pantai, saya masuk ke dalam air untuk membersihkan baju dan seluar yang berlumuran darah, manakala Arsit menuangkan air laut yang diisi dalam beg plastik ke dalam kereta, tempat duduk pemandu, tingkap dan tempat yang berlumuran darah.

“Kemudian, saya memandu kereta ke 1Borneo. Saya sangat mengantuk. Saya pergi ke rumah kawan saya, Nursin, di belakang 1B. Ketika itu, Arsit duduk di tempat duduk penumpang belakang dan mengikut saya. Kami meninggalkan kereta itu berhampiran rumah Nursin.

“Saya kemudian tidur di rumah Nursin tetapi saya tidak pasti berapa lama saya tidur. Arsit pun ada pada masa tu. Apabila saya terjaga, saya dapati Arsit dan kereta maroon itu sudah tiada dari rumah kawan saya. Saya berjalan ke 1B untuk mencari Arsit dan kereta itu, dan menemui Arsit di tempat cuci kereta 1B.

“Saya meminta kunci keretanya dan memandu kereta itu ke Indah Permai dan meletakkannya di tempat letak kereta Giant di mana bazar Ramadan juga diadakan di tapak itu.

“Saya membiarkan pintu kereta tidak berkunci dan mencampak kunci kereta di kawasan yang seingat saya berhampiran perhentian bas Indah Permai,” kata Amru.

Amru berkata, dia membawa kereta itu pada waktu malam ke kawasan yang ramai orang, supaya kereta itu mudah ditemui dan orang ramai dapat membantu mangsa atau keluarganya mencari kereta itu.

Katanya, dia tidak membawa kereta itu ke balai polis kerana takut.

“Saya kemudian menaiki bas kembali ke 1B,” kata Amru.

Menjawab soalan, Amru teringat pernah ditahan polis empat tahun lalu di kawasan cuci kereta 1B bersama rakan-rakannya yang bekerja di situ dan juga Arsit tetapi dia tidak ingat tarikh tepat dan memberi kerjasama penuh kepada polis.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Azreen Yas Mohamad Ramli dan Rozana Abdul Hadi, manakala peguam Mohd Ari Nadzrah Abd Rahman mewakili Arsit.

SOURCE: Daily Ekspress

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Tags