Dua pawagam di Papar dan Kota Marudu akan beroperasi tahun ini

Pawagam 10Star di Parklane City Benoni Papar dijadualkan beroperasi menjelang Oktober tahun ini.

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Industri pawagam Sabah mendapat rangsangan dengan rancangan pengembangan 10Star Cinemas

KOTA KINABALU (2 Julai): Dua pawagam baharu akan mula beroperasi di luar ibu negeri Sabah tahun ini.

Mereka dikendalikan oleh 10Star Cinemas Sdn Bhd di Papar dan Kota Marudu.

Pawagam di Parklane City di Papar dijangka mula beroperasi menjelang Oktober tahun ini.

Ia akan menjadi satu-satunya pawagam di Papar selepas yang terakhir ditutup beberapa dekad lalu.

Picture
Masidi (lima dari kiri) bergambar bersama Tunku Yaacob (empat dari kiri) dan rombongannya serta para pegawai Kementerian.

Pengarah Urusan Kumpulan WSG Datuk Susan Wong Siew Guen menyerahkan kunci kepada Tunku Dato' Yaacob Khyra, pengerusi eksekutif MAA Group Berhad, syarikat induk 10Star Cinemas Sdn Bhd, di sini pada Ahad.

Susan berkata 10Star Cinemas akan menjalani pengubahsuaian untuk tiga bulan akan datang, dan bergantung kepada kemajuannya, akan membuka pintunya kepada orang ramai pada akhir September atau awal Oktober.

Tambahnya, Yang Dipertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin, dijangka dijemput sebagai tetamu kehormat untuk merasmikan majlis perasmian pawagam itu.

Pembinaan pawagam itu dimulakan setahun yang lalu selepas Kumpulan WSG menandatangani perjanjian pajakan dengan 10Star Cinemas. Bangunan itu memperoleh sijil penghunian (OC) pada Jun.

Susan berkata Pawagam 10Star merangkumi sejumlah 12,000 kaki persegi dan akan mempunyai enam dewan, termasuk satu dewan VIP, satu lagi dengan kapasiti 140 pax, dan empat dewan yang boleh memuatkan antara 80 hingga 120 pax.

Sementara itu, beliau berkata 64 lot kedai dua tingkat di Parklane City dijangka siap pada September tahun ini, manakala rumah teres dua tingkat akan memohon OC sekitar September juga.

Tambahan pula, beliau berkata pandu lalu A&W akan diwujudkan di Parklane City tidak lama lagi.

Susan, bersama pengarah Kumpulan WSG Datuk Wong Ten An, mengiringi Yaacob untuk meninjau tapak pawagam itu dan memberi taklimat kepada pihak kedua mengenai pelan induk pembangunan itu.

Susan juga mencadangkan kepada Kumpulan MAA untuk menubuhkan sebuah kolej di Parklane City untuk pelajar di Papar melanjutkan pelajaran mereka, yang menurut Yaacob akan dipertimbangkannya.

Ketua Pegawai Eksekutif 10Star Cinemas Sdn Bhd Onn Norshal Hamzah sebelum ini berkata syarikat itu melabur RM5 juta dalam pawagam di Parklane City.

Pawagam di Parklane City akan menjadi yang keenam syarikat itu di Sabah, selepas Tawau, Sandakan dan sebuah lagi yang akan dibuka tidak lama lagi di Kota Marudu.

Onn Norshal berkata syarikat itu merancang untuk menubuhkan lebih banyak pawagam di sehingga 18 lokasi di seluruh Sabah menjelang 2024.

Turut hadir pengarah Kumpulan WSG Vanessa Wong, Melissa Wong dan Jonathan Wong.

Pawagam Komuniti Pertama di wilayah utara Sabah dijadualkan mula beroperasi di 1 Avenue Commercial Centre (1ACC), Kota Marudu pada Disember 2023.

Picture
PEMAJU: Yaacob bersama pengurusan tertinggi 10 Star Cinemas Sdn Bhd ketika melawat 1AC Pawagam Kota Marudu dijangka beroperasi Disember tahun ini.

Pawagam Pertama Kota Marudu yang terletak di 1 Avenue Commercial Centre (1ACC) dijangka beroperasi pada Disember tahun ini.

Pengerusi Eksekutif 10 Star Cinemas Sdn Bhd, Tunku Datuk Yaacob Khyra berkata, pawangan itu akan menyediakan penduduk tempatan dengan pilihan hiburan baharu.

Katanya, pembukaan pawagam itu turut memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk di sini terutamanya belia menerusi program latihan yang diberikan.

“Kami sebagai pemaju 1ACC memainkan peranan penting dalam mengubah landskap Kota Marudu menjadi sebuah daerah yang moden.

“1ACC akan berkembang pesat kerana mempunyai sebuah kediaman Pangsapuri sebanyak 51 unit yang sangat selesa serta berdekatan dengan premis barang keperluan.

“Pangsapuri tersebut dijangka siap akhir tahun ini dan harganya antara RM292,888 hingga RM412,888,” katanya.

Selain itu, katanya, pemaju turut membangunkan sebanyak 360 unit Pangsapuri 1 Avenue Residence di pusat bandar Kota Marudu.

“Sesiapa yang ingin mencari rumah pertama atau membuat pelaburan hartanah boleh menghubungi Pegawai dan Pemasaran kami di talian 016-988-0322 atau 017-803-8322,” katanya.

Yaacob berkongsi berita gembira itu semasa lawatannya ke 1 Avenue Commercial Centre pada Ahad.

Penggabungan pawagam ini di 1 Avenue Commercial Centre akan menyediakan penduduk tempatan dengan pilihan hiburan baharu, di samping menawarkan peluang pekerjaan kepada belia tempatan melalui program latihan khusus.

Sebagai pemaju 1 Avenue Commercial Centre, WK Majujaya Sdn Bhd telah memainkan peranan penting dalam mengubah Kota Marudu menjadi destinasi kehidupan moden.

Dengan rangkaian pembangunan komersial dan kediamannya, 1 Avenue Commercial Centre bersedia untuk menjadi hab yang bertenaga di Kota Marudu.

Sebagai tambahan kepada tawaran komersialnya, WK Majujaya Sdn Bhd memperkenalkan pembangunan baharu seperti 1ACC Service Apartment dan 1 Avenue Residence tahun ini.

Di dalam Pusat Komersial 1 Avenue yang berkembang pesat, Pangsapuri Servis 1ACC terdiri daripada 51 unit komersil berkelengkapan penuh. Ia akan menyediakan ruang tamu yang selesa dan selesa di mana semua keperluan berada dalam jarak berjalan kaki.

SOURCE: The Borneo Post

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.