Pembaikan Tanah Runtuh Jalan Ranau-Kundasang di KM 11.3 masih ditutup : JKR Sabah

Jangan letakkan penyebab masalah tanah runtuh di pertengahan jalan Kundasang-Ranau hanya kepada faktor cuaca semata-mata. Masalah ini juga sebenarnya turut berpunca dari kerakusan manusia yang memotong bukit secara tidak terkawal dan telah mengubah ekosistem semula jadi. Pihak penguatkuasa yang berkenaan harus kerap melakukan pemantauan dari masa kesemasa bagi meminimakan risiko bencana akibat perubahan atau gangguan ekosistem ini.

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Jalan Ranau – Kundasang, di Kilometer 11.3, dekat Kg. Pinausok di sini, yang terputus akibat kejadian tanah runtuh malam tadi, masih ditutup.

Menurut laporan terkini Jurutera Daerah JKR Ranau, Mac Glen F. Lojuman, kerja-kerja pembersihan dan penimbunan sedang giat dijalankan.
Jeremy Renner
Jalan utama Terputus.
“Konsesi Lintasan Resources Sdn Bhd selaku kontraktor dilantik sedang membuat pembersihan jalan, penimbunan tanah dan batu jenis blok batu (block stone) sebagai lencongan sementara (temporary diversion) di tempat kejadian.

“Terdapat 2 buah jentera jenis Jengkaut (Excavator) dan sebuah Jengkaut Bajak (Backhoe) ditempatkan di lokasi kejadian untuk kerja-kerja berkaitan.


“Papan tanda penunjuk jalan alternatif telah dipasang di setiap laluan sebagai rujukan pengguna jalan dari kedua-dua arah. Petugas (Flagman) turut ditempatkan di setiap simpang laluan alternatif,” katanya.

Jeremy Renner
Kerja-kerja pembersihan giat dijalankan.
Menurut Mac Glen, siasatan awal mendapati, terdapat aktiviti menarah tanah persendirian melibatkan keluasan kira-kira 2.6 ekar berhampiran kawasan kejadian.

Beliau juga mendakwa, pemilik tanah tiada memohon sebarang ulasan daripada JKR dan jabatan berkaitan sebelum memulakan kerja-kerja berkenaan.
Jeremy Renner
Pihak Konsesi giat menjalankan kerja-kerja berkaitan di lokasi tanah runtuh.
Akibat daripada kejadian itu, bekalan air dan elektrik turut terjejas di beberapa kawasan sekitar Kundasang selepas batang paip terputus dan terdapat tiang elektrik tumbang dan patah.


Dalam kejadian jam 9.40 malam pada Ahad, ratusan kenderaan yang dalam perjalanan dari Kota Kinabalu ke pantai timur Sabah dan sebaliknya terkandas selepas berlaku tanah runtuh dalam skala menyebabkan jalan utama terputus.

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.