Kajian pemindahan lapangan terbang ke Kimanis selesai, akan dibentangkan pada Khamis

KKIA mungkin dipindah dari Petagas, Kota Kinabalu ke Kimanis.

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Kajian pemindahan lapangan terbang KK selesai, akan dibentangkan pada Khamis

KOTA KINABALU: Kajian kemungkinan penempatan semula Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu telah selesai.
Baddrol
Pengerusi Qhazanah Sabah Bhd Datuk Dr Yusof Yacob (kiri) menyampaikan cek olok-olok kepada presiden Persatuan Wartawan Sabah Datuk Muguntan Vanar untuk Anugerah Akhbar Kinabalu 2023. - NSTP/Olivia Miwil
Pengerusi Qhazanah Sabah Bhd Datuk Dr Yusof Yacob berkata laporan itu akan dibentangkan kepada pihak berkuasa berkaitan minggu ini.

“Akan ada pembentangan laporan kepada unit Perancang Ekonomi Sabah pada Khamis.

“Selepas itu akan dibawa ke mesyuarat kabinet akan datang untuk kelulusan,” katanya pada sidang media di pejabat syarikat berkaitan kerajaan itu di sini.

Qhazanah sebelum ini menandatangani memorandum persefahaman dengan Berjaya Land bagi tujuan mengkaji kemungkinan pemindahan lapangan terbang dari sini ke Kimanis, kira-kira 60km jauhnya.

Cadangan itu mendapat kritikan dan bantahan daripada orang ramai kerana ramai yang percaya terdapat isu-isu yang lebih penting berkaitan infrastruktur dan keperluan asas yang harus diutamakan.

Yusof menambah walaupun dia tidak dapat mendedahkan lebih lanjut hasil kajian itu, penempatan semula itu adalah untuk menampung kapasiti penumpang yang semakin meningkat.

Terdahulu, beliau juga berkata Qhazanah, yang merupakan cabang pelaburan negeri, mahu membangunkan negeri dan menyumbang kepada kesejahteraan rakyat.

Dalam majlis itu, Qhazanah telah menyerahkan RM50,000 kepada Persatuan Wartawan Sabah untuk Anugerah Akhbar Kinabalu 2023.

SOURCE: NST

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.