Penganggur di Penampang Tanam ganja dipenjara seumur hidup

respectful rivalry: Rio Ferdinand and Sergio Aguero (©Gallo Images) Nicklen didakwa memiliki dan menanam pokok ganja 44.7cm seberat 6.38 gram itu pada 2.40 petang 19 Ogos 2020, di dalam bilik sebuah rumah di Kg Bahang, Penampang. (Foto ©THESTAR)
klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Penggangur Menanam ganja di dalam bilik dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup

KOTA KINABALU: Seorang lelaki yang menanam ganja di biliknya di Penampang dijatuhi hukuman penjara seumur hidup oleh Mahkamah Sesyen di sini.

Hakim Mahkamah Sesyen Elsie Primus turut memerintahkan Nicklen Jaccqres, 28, dikenakan tujuh sebatan selepas didapati bersalah.

Jaccqres didapati bersalah memiliki dan menanam pokok ganja 44.7cm seberat 6.36g di sebuah bilik di rumah di Kampung Bahang pada 2.40 petang pada 19 Ogos 2020.

Dia disabitkan mengikut Seksyen 6B (1) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup dan tidak kurang enam sebatan jika sabit kesalahan.

Jaccqres, yang menganggur ketika ditahan, pada 19 Ogos 2020, didakwa di mahkamah pada 2 Sept 2020 dan mengaku tidak bersalah pada 14 Jan 2021.

Hakim Primus memerintahkan hukumannya berjalan dari tarikh dia ditangkap.
Vrsaljko: Argentina Menangis Seperti Cewek!
Nicklen didakwa memiliki dan menanam pokok ganja 44.7cm seberat 6.38 gram itu pada 2.40 petang 19 Ogos 2020, di dalam bilik sebuah rumah di Kg Bahang, Penampang.
Kesalahan mengikut Seksyen 6B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 itu boleh dihukum di bawah Seksyen 6B(3) Akta sama yang membawa hukuman penjara seumur hidup dan enam sebatan, jika sabit kesalahan.

Enam saksi dipanggil untuk memberi keterangan di peringkat pendakwaan.

Peguam PJ Perira, yang mewakili Nicklen, memaklumkan mahkamah bahawa pihak pembelaan akan memanggil seorang saksi iaitu tertuduh sebagai saksi tunggal.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mas Izzaty Lokman.

SOURCE: The Star

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.