Lagenda Sabah Jelius Ating ketua jurulatih baru Sabah 2017!

Terkini!: Jelius Ating dilantik menjadi Ketua Jurulatih Sabah! Seterusnya Dibantu oleh Burhan Ajui Sebagai Penolong Jurulatih yang baru!

Coach Jelius Ating & Burhan Ajui ambil alih kerusi Panas Sabah FA

Tahniah Coach Jelius Ating ambil alih kerusi panas Sabah FA & dibantu oleh Burhan Ajui sebagai Penolong beliau! Mereka berdua baru sahaja mendapat Lesen Kejurulatihan Profesional Kelas A dari badan Persekutuan Gabungan Bola Sepak Asia (AFC)

B
ekas pemain, Jelius Ating, kini sah dilantik sebagai pengendali baharu Sang Badak menggantikan Steve Vilmiaire, berkuatkuasa serta-merta.

Presiden Persatuan Bola Sepak Sabah (SAFA), Datuk Seri Musa Aman, turut mengumumkan Datuk Juil Nuatim sebagai pengurus pasukan itu menggantikan Adlane Messelem.


"Selain itu, jawatan ketua jurulatih Piala Belia Bawah 19-Tahun Sabah yang sebelum ini disandang Jelius, akan digalas Awang Sabtu Jamil manakala pengurus skuad Piala Presiden Sabah yang dijawat Datuk Juil Nuatim sebelum ini, akan diganti dengan Azman Mastar.


"Saya juga ingin mengumumkan penolong jurulatih skuad senior Sabah akan digalas Burhan Ajui menggantikan Johnny Dominicus yang diserapkan sebagai pembantu pengendali skuad Piala Presiden Sabah, Justin Ganai sebagai penolong jurulatih," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Musa yang juga Ketua Menteri Sabah turut mengucapkan tahniah kepada Jelius, Juil dan Awang Sabtu di atas perlantikan itu


"Saya percaya perlantikan ini amat bertepatan memandangkan mereka mempunyai pengalaman di samping mempunyai kelayakan sebagai jurulatih kelas A.

"Pemilihan tiga calon ini juga adalah manifestasi komitmen dan kesungguhan SAFA dalam meningkatkan prestasi Sabah dalam ketiga-tiga liga berkenaan," katanya.


Keputusan itu dipercayai dibuat susulan prestasi buruk pasukan itu dalam saingan liga setakat ini apabila menduduki tangga kedua tercorot selepas lapan perlawanan.


Sabah kini hanya mengutip empat mata hasil daripada satu kemenangan, satu seri dan enam kekalahan.

Sabah bakal ketepikan Messelem, Vilmaire

Persatuan Bola Sepak Sabah (SAFA) dijangka membuat tindakan drastik dengan mengetepikan Adlane Messelem dan Steve Vilmiaire sebagai ketua jurulatih serta pengurus pasukan Sang Badak.

Ia susulan prestasi buruk pasukan itu dalam saingan liga setakat ini apabila menduduki tangga kedua tercorot liga selepas lapan perlawanan.

Sumber berkata bekas pemain Sabah yang juga ketua jurulatih skuad Piala Belia negeri berkenaan, Jelius Ating, bakal menggalas tanggungjawab sebagai pengendali Sang Badak.

Jelius yang digelar 'orang besi' ketika masih bermain dengan pasukan Sabah dulu menerima sijil kejurulatihan kelas A, baru-baru ini.

Sumber turut berkata pengendali berusia 46 tahun itu bakal mengambil alih tugas sebagai ketua jurulatih Sabah secara rasmi pada minggu depan.

Sementara itu, pengurus pasukan yang juga berasal dari Perancis, Adlane Messelem, turut dijangka disingkirkan daripada pasukan.


Beliau dipercayai akan diganti dengan Yassin Aman yang juga bersama-sama dengan Jelius di dalam skuad Piala Piala Belia Sabah sebagai pengurus pasukan.


Selepas lapan perlawanan, Sabah hanya mengutip empat mata hasil daripada satu kemenangan, satu seri dan enam kekalahan.

Sekalung tahniah & segunung harapan untuk coach 'Ironman' Jelius Ating atas tugasan baru yang digalas diberi tugasan & harapan bagi membimbing team senior SABAH..semoga bakal menyinarkan persada bola sepak negeri kita dgn jaringan-jaringan yg menggegarkan tendang sampai gol!!

Jelius Ating akan jadi jurulatih Sabah FA yang baru, ini lah yang diharapkan bekas pemain yg memimpin sebab mereka bekas pemain lagi, mereka lebih tahu siapa yang layak bermain untuk pasukan Sabah FA.


Perlantikan ini dibuat sebaik sahaja coach Jelius Ating mendapat Lesen Profesional Kejurulatihan Bolasepak Kelas A daripada Persekutuan Gabungan Bola Sepak Asia (AFC)

Berikut merupakan rombakan yang bakal berlaku dalam pengurusan pasukan:

Senior team head coach

Jelius Ating


Assistant head coach

Burhan Ajui


Goalkeeper coach 

Jerry


Manager 

Yassin Aman.


Coach U-19

Justin Ganai.


Assistant coach U-19

Johnny


Head coach U-19

Awang Sabtu


Goal keeper coach U-19

Mark Damun


Manager U-19

James Wong


Hassan Sani dikhabarkan belum mempunyai role dalam rombakan baru ini.

Tahniah Jelius Ating & Burhan Ajui atas tugasan yang baru ini.

Sabah FA masih mempunyai sinar bila masih bersaing dalam suku akhir Piala FA 2017 menentang Negeri Sembilan dalam pertembungan 1st Leg pada 1st April ini di Stadium Likas.


Pengumuman rasmi dijangka bakal dikeluarkan pada hari selasa depan menurut sumber rasmi group Sabahrhinos.com di facebook.

Kongsikan artikel ini:
***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.


Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.