Ancaman Tsunami setinggi 50M di Kudat! Bersediakah kita? - Jabatan Meteorologi Malaysia

Perbincangan secara langsung di Televisyen RTM berhubung risiko ombak tsunami yang boleh berlaku pada bila-bila masa di daerah Kudat.

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Timbalan Pengarah (Bahagian Operasi) Jabatan Meteorologi Malaysia berkata, terdapat runtuhan besar dikesan di perairan barat laut Sabah yang sangat dashyat dikesan berlaku tahun lepas.

Dijangka boleh mengakibatkan Tsunami setinggi 50 meter di Sabah.

Picture
Gambaran tsunami 50 meter

Selain itu, jangkaan akan berlaku gempa bumi besar berukuran 9.0SR di Bahagian Barat Filipina juga dijangka mengakibatkan ombak Tsunami setinggi 3 meter di Bahagian Kudat yang kemudian akan menghala di Bahagian Kota Kinabalu, Putatan sehingga Sarawak.


Jangkaan akan berlaku gempa bumi diatas 5 SR juga akan berlaku d Bahagian Lahad Datu pada bila-bila masa.



Itulah sebab simulasi melibatkan orang ramai serta agensi-agensi berkaitan telah diadakan baru-baru ini di Kudat, Lahad Datu dan masa terdekat d kawasan Kota Kinabalu / Putatan.



Ikuti program bual bicara secara langsung bersama YBrs. Dr. Mohd. Rosaidi bin Che Abas, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) MetMalaysia mengenai 'Tsunami, Bersediakah Kita?' dalam Program ‘Dialog' di saluran TV1 RTM pada hari Rabu, 2 November 2016, jam 9.00 malam.


Sama-sama kita dengarkan dan fahami dengan lebih mendalam mengenai topik tsunami dan peranan kerajaan dalam menghadapinya.


Info dikongsi dari rancangan TV1 kemarin - Tsunami dan gempa bumi di Sabah.



Berhati hatilah kita.

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.