Kota Kinabalu antara bandar paling mahal untuk bersara di Malaysia

Menurut panduan perbelanjaan, Kota Kinabalu adalah antara lima bandar paling mahal di Malaysia buat individu dan pasangan bersara. (Foto: Amazing Borneo Tours)

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Kota Kinabalu antara Negeri termahal untuk bersara di Malaysia

KUALA LUMPUR: Jika anda seorang warga emas yang tinggal bersendirian, ibu kota Kedah, Kelantan dan Terengganu akan menjadi bandar termurah di Malaysia untuk anda dengan anggaran bajet bulanan minimum RM2,100, manakala Lembah Klang akan menjadi yang paling mahal dengan sekurang-kurangnya RM2,520 diperlukan, panduan perbelanjaan baharu telah ditunjukkan.

Picture
KOTA KINABALU TERSENARAI DALAM 10 TEMPAT TERBAIK DI DUNIA UNTUK BERSARA PADA TAHUN 2016!

Bagi pasangan bersara, mereka memerlukan bajet yang lebih tinggi antara RM2,600 dan RM3,200 setiap bulan jika mereka tinggal di mana-mana daripada 12 bandar di Malaysia yang termasuk dalam panduan perbelanjaan Belanjawanku 2022/2023.

Dalam panduan Belanjawanku 2022/2023 yang ditauliahkan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan disediakan oleh Pusat Penyelidikan Kesejahteraan Sosial (SWRC) Universiti Malaya (UM), warga emas ditakrifkan sebagai mereka yang berumur 60 tahun ke atas.

Umur persaraan wajib di Malaysia kini mencecah 60 tahun. Menurut panduan perbelanjaan, lima bandar paling mahal di Malaysia untuk pesara solo dan pasangan bersara secara konsisten adalah Lembah Klang, Georgetown di Pulau Pinang, Johor Baru di Johor, Kota Kinabalu di Sabah dan Seremban di Negeri Sembilan. Bagi pesara solo di bandar-bandar ini, mereka memerlukan sekurang-kurangnya RM2,200 hingga RM2,500 setiap bulan, manakala pasangan bersara di lima bandar paling mahal ini memerlukan sekurang-kurangnya RM2,900 hingga RM3,200 setiap bulan. Ipoh di Perak, tempat popular untuk bersara di Malaysia, menduduki tempat keenam dengan harga RM2,840 untuk pasangan bersara dan RM2,190 untuk pesara solo. Apakah rupa belanjawan bulanan minimum orang bersara?


Di Alor Setar, Kedah, seorang warga emas yang tinggal bersendirian boleh hidup dengan sekurang-kurangnya RM2,020 setiap bulan, yang akan meliputi makanan (RM530), pengangkutan (RM490), perumahan (RM400), utiliti (RM150), ad-hoc atau satu. -pelepasan perbelanjaan (RM120), perbelanjaan mengikut budi bicara (RM120), penyertaan sosial (RM100), penjagaan diri (RM60), dan penjagaan kesihatan (RM50).

Di Lembah Klang, belanjawan bulanan pesara solo adalah RM500 lebih mahal daripada Alor Setar, dengan minimum RM2,520 diperlukan.

Bajet pesara solo Lembah Klang terutamanya ditambah dengan anggaran perumahan RM300 lebih daripada Alor Setar, yang bermakna perumahan di Lembah Klang akan menjadi RM700.

(Ini sepadan dengan trend harga perumahan yang lebih tinggi di bandar-bandar yang lebih maju, manakala harga hartanah Lembah Klang juga dipengaruhi oleh permintaan yang lebih tinggi, pertumbuhan penduduk, peningkatan kos pembinaan dan turun naik pasaran perumahan, kata panduan perbelanjaan itu.) Perkara yang dijangka kos lebih tinggi

untuk Pesara Lembah Klang ialah makanan (RM610), penyertaan sosial naik RM50 menjadi minimum RM150, perbelanjaan budi bicara naik RM30 (RM150), penjagaan kesihatan naik RM20 (RM70), perbelanjaan ad-hoc juga naik RM20 (RM140), manakala kos yang dianggarkan sama dengan Alor Setar ialah pengangkutan, utiliti dan penjagaan diri.

Di Lembah Klang, bajet bulanan minimum meningkat sebanyak 27 peratus atau RM690 lebih untuk pasangan senior (RM3,210), jika dibandingkan dengan single senior (RM2,520).

Bagaimanakah anda mengira belanjawan minimum pesara?

Sama ada anda tinggal bersendirian atau sebagai pasangan, pesara diandaikan tinggal di rumah (bukan di dalam bilik) tetapi masih mempunyai kos perumahan yang lebih rendah berbanding pasangan berkahwin dan ibu bapa tunggal (kategori yang diandaikan menyewa atau memiliki perumahan unit dengan tiga hingga empat bilik tidur).

"Ini berikutan bayaran balik gadai janji yang lebih murah kerana hartanah itu diandaikan telah dibeli 20 hingga 30 tahun lalu," kata panduan perbelanjaan itu, sambil bersetuju dengan harga yang lebih murah untuk membeli hartanah pada masa lalu yang akan mengakibatkan ansuran pinjaman perumahan yang lebih rendah untuk pesara.

Walaupun kos pengangkutan dijangka RM490 untuk kedua-dua pesara solo dan pasangan bersara di semua 12 bandar dalam panduan, ia adalah lebih rendah daripada semua kategori isi rumah lain (kecuali untuk bujang yang menggunakan pengangkutan awam) kerana warga emas diandaikan hanya mempunyai sebuah kereta.

Kos pengangkutan yang lebih rendah untuk warga emas juga adalah kerana mereka dijangka kurang berulang-alik dan membelanjakan lebih sedikit untuk hiburan berbanding orang dewasa yang bekerja lebih muda, kata pemandu itu.

Bajet dikira atas dasar bahawa terdapat penjagaan kesihatan sejagat, tetapi dengan pemahaman bahawa adalah tidak realistik untuk melawat hospital kerajaan setiap kali untuk penyakit biasa seperti selsema, influenza, sakit tekak dan sakit gigi.

Belanjawan penjagaan kesihatan untuk kategori isi rumah yang berbeza dalam panduan perbelanjaan juga adalah pada andaian bahawa isi rumah secara amnya berada dalam keadaan sihat dan tidak mengalami sebarang penyakit kronik atau alahan yang teruk, tetapi juga menganggap bahawa warga emas perlu berbelanja lebih banyak kerana mereka terdedah kepada penyakit dan kos penjagaan kesihatan cenderung meningkat seiring dengan peningkatan usia orang.

Kos penjagaan kesihatan juga lebih tinggi untuk warga emas kerana kepentingan mengekalkan kesihatan yang baik di kalangan warga emas, kata jurupandu itu.

Belanjawan penjagaan kesihatan bulanan minimum panduan perbelanjaan adalah berdasarkan tiga lawatan ke pengamal am swasta dan satu lawatan ke doktor gigi swasta dalam setahun, dengan jumlah tahunan ini dibahagikan selama 12 bulan.

Anggaran tertinggi ialah RM140 untuk pasangan senior (Lembah Klang), dan RM70 untuk senior solo (Lembah Klang, Kota Kinabalu).

Tidak seperti kumpulan umur yang lebih muda, panduan perbelanjaan tidak memasukkan "simpanan" sebagai item dalam bajet bulanan minimum warga emas.

Ini bermakna mereka diandaikan tidak mempunyai peruntukan untuk simpanan peribadi.

(Jumlah simpanan peribadi untuk isi rumah lain yang tidak dianggap warga emas adalah berdasarkan maklum balas daripada kumpulan fokus dalam kajian, berdasarkan petunjuk mereka sendiri tentang keupayaan mereka untuk menyimpan dan berapa banyak yang dianggap mencukupi. Ia juga berdasarkan

bagaimana banyak yang mereka ingin simpan setiap bulan sebagai penampan untuk kecemasan dan untuk sasaran kewangan jangka pendek dan jangka panjang.)

Berapa banyak yang anda akan simpan sebagai pesara yang tinggal di luar Lembah Klang?

Jika anda seorang pesara solo sekarang, tinggal di Alor Setar bermakna anda akan membelanjakan sekurang-kurangnya RM500 lebih rendah berbanding jika anda berada di Lembah Klang.

Tetapi jika anda berada di Ipoh atau Bandaraya Melaka, anda akan menjimatkan sekurang-kurangnya RM330 hingga RM340, manakala tinggal di Georgetown tidak banyak bezanya kerana ia hanya RM70 lebih murah berbanding berada di Lembah Klang.

Adakah anda mempunyai cukup untuk bersara dengan selesa?

KWSP pada masa lalu telah menetapkan angka Simpanan Asas, iaitu jumlah sasaran minimum simpanan KWSP yang perlu dimiliki ahli sebelum umur 55 tahun dan jumlah yang dianggap mencukupi untuk menampung keperluan asas mereka selama 20 tahun sehingga umur 75 tahun selaras dengan rakyat Malaysia. jangka hayat.

KWSP pada 2008 mula-mula menetapkan sasaran Simpanan Asas pada umur 55 tahun pada tahap minimum RM120,000, dan pada 2014 mengemas kini kepada RM196,800, dan pada Januari 2017 mengemas kini kepada RM228,000, dengan kemas kini terkini pada Januari 2019 di mana sasaran kini adalah simpanan KWSP sekurang-kurangnya RM240,000. Pada September tahun lepas, ketua pegawai strategi KWSP Nurhisham Hussein dilaporkan berkata bahawa mereka yang bersara dalam tempoh 20 hingga 30 tahun akan memerlukan “minimum” sekurang-kurangnya RM900,000 hingga RM1 juta, selepas mengambil kira faktor seperti inflasi dan perubatan bil-bil.

Nurhisham dilaporkan berkata mereka yang akan bersara dalam beberapa tahun akan datang memerlukan kira-kira RM600,000 dalam simpanan untuk mempunyai persaraan yang bermaruah di Kuala Lumpur, tetapi dengan angka ini tidak meliputi keperluan perubatan utama dan hanya menampung keperluan perubatan pesakit luar biasa atau lawatan ke pengamal am.

Malah bagi Alor Setar yang paling murah untuk persaraan yang selesa, RM480,000 diperlukan untuk seseorang bersara di sana.

Jumlah ini adalah dua kali ganda sasaran Simpanan Asas sebanyak RM240,000, katanya dilaporkan.

Berdasarkan statistik terkini di laman web KWSP, rakyat Malaysia berumur 60 hingga 64 tahun secara purata akan mempunyai simpanan KWSP sebanyak RM113,713 seorang, manakala simpanan median mereka ialah RM8,149 seorang setakat 31 Disember lalu.

Ini bermakna separuh daripada kira-kira 580,000 ahli kumpulan umur ini mempunyai RM8,149 atau kurang dalam simpanan KWSP setakat Disember lalu.

Simpanan KWSP bagi mereka yang berumur 65 tahun ke atas (dengan kira-kira 990,000 dalam kumpulan umur ini) setakat Disember lalu adalah pada purata RM65,989 dan jumlah median RM2,186.

(Angka median akan menjadi penunjuk yang lebih baik kerana ia adalah titik tengah bagi semua mereka dalam kumpulan umur, manakala angka purata boleh dicondongkan — contohnya jika terdapat beberapa yang mempunyai simpanan yang sangat tinggi atau sangat rendah dalam kumpulan umur yang sama.)

SOURCE: Daily Ekspress

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.