Petani Kundasang agih sayur percuma dari biarkan ia bazir terbuang

Simon Leong sedang berusaha untuk membantu petani Kundasang untuk menjual sayur-sayuran mereka, yang tidak terjual semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Video Twitter yang mendokumentasikan kempen Leong telah menjadi viral sejak ia dimuat naik oleh rakannya, Shahrizal Denci, pada 10 April.

Shahrizal berkata, Leong adalah antara yang pertama mengedarkan sayur-sayuran percuma kepada orang ramai dan barisan hadapan COVID-19 di negeri ini, dan bukannya membiarkan mereka membazir.


Dia juga membeli produk lain untuk derma kepada mereka yang memerlukan.



"Memandangkan pelaksanaan MCO pada 18 Mac, saya telah memberi sayuran dari ladang saya kepada orang ramai, termasuk mereka di Food Court Ranau, hospital dan klinik kesihatan Ranau, serta polis daerah.


"Saya tidak mempunyai pilihan, kerana sayur-sayuran perlu dituai, jika tidak, mereka akan menjadi buruk.


Leong, yang juga presiden Persatuan Pengusaha Pertanian Kundasang, berkata selepas dia selesai mengedarkan hasilnya sendiri, beliau memberi tumpuan kepada membantu petani lain mendapatkan pendapatan tambahan.


Beliau mendekati Ahli Parlimen Ranau Jonathan Yasin, ADUN Inanam Kenny Chua dan ADUN Karamunting Hiew Vun Zin untuk membeli sayur-sayuran secara pukal dengan harga yang lebih murah untuk diberikan kepada penduduknya.



"Akan ada lagi 100 ton sayur-sayuran tajaan yang akan dikeluarkan minggu depan. Saya membantu memuatkan hasil daripada ladang menggunakan lori saya.


"Selepas itu, saya akan berhubung dengan mereka yang mengendalikan logistik untuk menghantar sayur-sayuran di sekitar Ranau, Inanam dan Sandakan," katanya.


Leong berkata, para petani tidak akan memperoleh keuntungan besar dari penjualan pukal setelah mempertimbangkan pelaburan awal mereka, tetapi sekurang-kurangnya mereka membuat sedikit untuk membeli beras dan barang keperluan lain.


Beliau menambah walaupun kerajaan negeri telah mengeluarkan lebih banyak permit untuk lori untuk mengangkut sayur-sayuran, tidak banyak pengguna.



"Kebanyakan restoran ditutup atau pasif, jadi lori hanya mengambil separuh daripada beban biasa dari kami," katanya.


LEBIH 300 peniaga sayur tanah tinggi di Kundasang, Sabah mengalami kerugian selepas berlakunya lambakan sayur berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).


Pengerusi Persatuan Penjaja Kundasang, Mariana Taliban berkata lambakan sayur semakin banyak apabila PKP memasuki minggu kedua.



“Bagaimanapun, kita mengambil inisiatif dengan menghantar semua sayur yang ada ke Kota Kinabalu untuk dijual separuh harga supaya ia tidak dibuang begitu sahaja.

“Selain itu, lambakan sayur yang tidak terjual ini kita agihkan kepada beberapa kampung di dalam daerah Ranau. Langkah ini bukan sahaja dapat mengelakkan pembaziran tetapi sekaligus mampu membantu individu atau keluarga memerlukan khususnya yang tinggal di kawasan jauh daripada pekan atau bandar,” kata Mariana ketika dihubungi Harian Metro hari ini.

Dalam pada itu, Mariana berkata walaupun beberapa usaha sudah dilaksanakan bagi mengurangkan lambakan sayur tetapi ramai petani, pemborong dan peniaga tetap menzahirkan kebimbangan situasi sama berulang kembali sekiranya PKP dilanjutkan selepas tamat pada 14 April hadapan.

Menurutnya, 90 peratus peniaga di tanah tinggi berkenaan kini masih menutup perniagaan masing-masing dan secara tidak langsung menjejaskan pendapatan.

Sementara itu, Mariana meminta kerajaan dan pihak berkaitan memberikan bantuan kepada semua peniaga mahupun petani di Kundasang agar dapat meringankan beban sepanjang tempoh PKP.

Kerjasama dengan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu

Terima kasih kepada Encik Ajijul Julirin kerana membantu menyelaras pembahagian beg-beg eko kepada para distributor sayur-sayuran kundasang. Semoga sumbangan yang sedikit daripada DBKK ini akan dapat membantu para distributor mengedarkan bekalan sayur-sayuran mereka kepada pelanggan di taman-taman perumahan Di Bandaraya Kota Kinabalu.


Terima kasih juga kepada Puan Ruth Yap dari Zero Waste Sabah kerana membantu DBKK mempromosikan beg eko kepada mereka.


Beg Eko dari bahan terpakai (banner terpakai) adalah hasil dari program-program komuniti DBKK bersama masyarakat dalam usaha mengurangkan penggunaan beg plastik.






Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.