Keputusan saman bekas pelajar terhadap guru diketahui pada 18 Julai ini

KOTA KINABALU (18 Apr): Mahkamah Tinggi di sini menetapkan 18 Julai untuk menyampaikan keputusannya berhubung saman sivil yang difailkan oleh tiga bekas pelajar sebuah sekolah menengah di Kota Belud terhadap bekas guru bahasa Inggeris mereka dan empat yang lain, kerana didakwa tidak menghadiri kelas untuk mengajar mereka semasa mereka di tingkatan empat Sains Sukan sekolah.
Peguam Sherzali Herza Asli, yang mewakili ketiga-tiga plaintif, memberitahu media dalam mesej WhatsApp bahawa keputusan itu akan diberikan melalui e-semakan.

“Tarikh keputusan ditetapkan pada 18 Julai,” kata Sherzali.

Tiga plaintif iaitu Rusiah Sabdarin, Nur Natasha Allisya Hamali dan Calvina Angayung, masing-masing berumur 21 tahun, telah menamakan Mohd Jainal Jamran, Hj Suid Hj Hanapi (didakwa atas kapasitinya sebagai pengetua sekolah), ketua pengarah Pelajaran Malaysia, Menteri Pendidikan Malaysia dan Kerajaan Malaysia masing-masing sebagai defendan kedua, ketiga, keempat dan kelima.

Ketiga-tiga mereka memohon relif terhadap defendan iaitu pengisytiharan bahawa defendan pertama, kedua, ketiga, keempat dan kelima didakwa melanggar kewajipan berkanun mereka di bawah Akta Pendidikan 1996 dengan didakwa gagal memastikan ketiga-tiga plaintif diajar bahasa Inggeris semasa tempoh Mac 2017 hingga November 2017.

Mereka juga memohon pengisytiharan bahawa defendan pertama, kedua, ketiga, keempat dan kelima didakwa melanggar kewajipan berkanun mereka di bawah Akta Pendidikan 1996 dengan didakwa gagal menyediakan tiga plaintif untuk peperiksaan seperti yang ditetapkan di bawah Akta Pendidikan.

Selain itu plaintif juga mahukan pengisytiharan bahawa defendan kedua didakwa melanggar kewajipannya di bawah Peraturan 3C, 25, 26 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 dan dakwaan perbuatan defendan pertama dan kedua yang diadukan sebagai salah guna. di pejabat awam.

Akhir sekali, mereka memohon pengisytiharan bahawa defendan pertama, kedua, ketiga, keempat dan kelima telah didakwa melanggar hak perlembagaan ketiga-tiga plaintif untuk mendapat pendidikan yang dijamin kepada plaintif di bawah Perkara 5 yang dibacakan bersama Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan.

Plaintif telah memanggil 10 saksi untuk memberikan keterangan mereka di mahkamah manakala defendan mengemukakan saksi di sana.

Perbicaraan kes saman itu telah bermula pada 5 September 2022.

SOURCE: TERJEMAHAN THE BERNEO POST ARTIKEL ASAL OLEH SURAINI ANDOKONG PADA 18 APRIL 2023, SELASA JAM 8:27 PM

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date