KUALA LUMPUR (26 April): Kerajaan Malaysia akhirnya menyahklasifikasi bulan ini laporan 46 tahun mengenai tragedi “Double Six”, mengeluarkan apa yang dipercayai oleh penyiasat menyebabkan nahas udara pada 6 Jun 1976 yang mengorbankan kesemua 11 penumpang termasuk Ketua Menteri Sabah ketika itu Tun Fuad Stephens dan beberapa pemimpin utama negeri.

Tetapi adakah terdapat petunjuk selama ini? Dan mengapa laporan penyiasatan Australia sendiri mengenai nahas pesawat itu diklasifikasikan? Bilakah ia akan dinyahklasifikasikan?
Inilah yang kami tahu, berdasarkan laporan siasatan Malaysia 1977 yang kini tidak diklasifikasikan, laporan berita dan dokumen mahkamah yang dilihat oleh Malay Mail:

1. Tuntutan yang akhirnya dikemukakan di hadapan

Tan Sri Harris Mohd Salleh, yang akan mencecah 93 tahun tahun ini, adalah timbalan ketua menteri Sabah pada masa nahas itu.

Picture
Penantian Harris selama 46 tahun untuk membersihkan namanya

Harris menjadi ketua menteri Sabah sehari selepas kemalangan Double Six pada 1976, terus memegang jawatan itu sehingga April 1985.

Dalam dokumen mahkamah untuk tuntutan mahkamah yang difailkannya pada Julai 2022 untuk mendapatkan laporan siasatan Malaysia didedahkan kepada umum bagi membersihkan namanya, Harris berkata dia telah dituduh sejak 1976 atas tragedi itu, dengan kenyataan ahli politik dan media membayangkan dia entah bagaimana bertanggungjawab.

"Adalah kerap dicadangkan bahawa Pesawat Nomad telah terhempas dalam keadaan yang mencurigakan, dan bahawa saya telah terlibat untuk mengambil alih jawatan Ketua Menteri yang ditinggalkan kosong oleh kematian Tun Fuad Stephens," katanya, sambil menambah bahawa ia juga telah didakwa bahawa dia terlibat dalam pembunuhan yang dikatakan.

Picture
Nahas pesawat 1976 mengorbankan ketua menteri Sabah ketika itu Tun Fuad Stephens dan 10 yang lain di atas kapal. — Gambar ihsan Yayasan Tun Fuad Stephens

Ketika Harris memenangi dakwaan fitnah pada 2017 terhadap rakan ahli politik Sabah Datuk Yong Teck Lee di Mahkamah Persekutuan, laporan berita mengenai spekulasi berhubung dakwaan kecurangan dan teori konspirasi diteruskan selepas itu. Ini termasuk dakwaan plot pembunuhan terhadap pemimpin kerajaan negeri Sabah dan dakwaan bidaan sulit untuk merampas kekayaan minyak dan gas Sabah.

Menafikan dakwaan bahawa dia terlibat dalam menyebabkan tragedi itu, Harris dalam tuntutan mahkamahnya pada 2022 merujuk kepada laporan akhbar Sabah Daily Express pada 27 Jun 2021, di mana dia berkata nahas itu berkemungkinan disebabkan oleh kesilapan juruterbang pada memuatkan bagasi yang menyebabkan pesawat itu tersesat. berat ekor dan tidak seimbang, atau reka bentuk pesawat yang mempunyai sejarah kemalangan dan kematian juruterbang.

Pandangan Harris berdasarkan pengalamannya sendiri sebagai juruterbang pesawat ringan dan sambutan parlimen kerajaan Malaysia pada 1995 sebelum ini.

Dalam salah satu suratnya kepada kerajaan Malaysia yang meminta deklasifikasi penyiasatan sebelum dia memfailkan tuntutan mahkamah pada 2022, Harris berkata terdapat 32 nahas dengan 76 kematian melibatkan pesawat Nomad, dan pengeluaran pesawat ini dihentikan pada 1984 kerana kebimbangan keselamatan.

2. Kerajaan Malaysia menjawab di Parlimen: Kesilapan manusia, memuatkan isu

Pada 28 Oktober 1976, timbalan menteri komunikasi Mohd Ali M. Shariff memberitahu Parlimen beliau tidak "bercadang" untuk membentangkan "laporan penuh" mengenai kemalangan penerbangan itu kepada Dewan Rakyat, tetapi terus berkata: "Bagaimanapun, siasatan dijalankan oleh pasukan penyiasat berpandangan bahawa kemalangan bukan daripada kesilapan teknikal atau disebabkan sebarang sabotaj ke atasnya, tetapi ia didapati berpunca daripada 'kesilapan manusia'."

“Menurut siasatan itu, didapati ruang muatan di bahagian belakang pesawat itu telah dimuatkan melebihi had muatan maksimum. Dengan itu, ini mengakibatkan kehilangan kawalan penerbangan pada pesawat itu ketika pesawat itu membuat persiapan untuk mendarat di Lapangan Terbang Kota Kinabalu, yang menyebabkan kemalangan itu berlaku,” kata Mohd Ali tanpa mengulas lanjut.

Beliau menjawab soalan Ahli Parlimen Kinta Ngan Siong Hing, yang bertanya sama ada Dewan Rakyat akan diberitahu hasil siasatan nahas itu dan sama ada ia disebabkan sabotaj atau sebab teknikal.

Pada 15 Disember 2009 apabila Ahli Parlimen Sepanggar Datuk Eric E. Majimbun meminta hasil siasatan ke atas tragedi berusia 33 tahun itu, timbalan menteri pengangkutan I Datuk Abdul Rahim Bakri ketika itu berkata faktor konkrit yang dikenal pasti menyebabkan nahas itu termasuk “kesilapan manusia. ” atau kesilapan juruterbang, serta kelebihan muatan pesawat.

Timbalan menteri juga memberitahu Dewan Rakyat: “Walaupun pesawat itu hanya mempunyai kapasiti untuk membawa enam penumpang sahaja, ia dinaiki oleh 11 penumpang berserta lebihan bagasi dan ini dipercayai menyebabkan pengendalian pesawat itu sukar dan tidak seimbang. , terutamanya apabila mendarat, di samping kekurangan instrumen radar ketika itu.”

Ditanya mengapa keselamatan tidak diutamakan sedangkan begitu ramai pemimpin berada dalam penerbangan ketika itu, beliau berkata mungkin tiada pemantauan atau kesediaan yang mencukupi untuk memastikan keselamatan ketika itu.

Abdul Rahim juga memberitahu Parlimen bahawa VVIP dan VIP tidak digalakkan menaiki pesawat atau helikopter yang sama sejak nahas 1976, tetapi berkata ini juga tertakluk kepada kesedaran penumpang sendiri.

Pada 1 Julai 2019, Kementerian Pengangkutan dalam jawapan bertulis parlimen kepada Ahli Parlimen Keningau Datuk Jeffrey Kitingan berkata kerajaan Malaysia akan mengkaji cadangan untuk menyahklasifikasi laporannya, dan berkata ia akan memberikan pemberitahuan mengenai keputusan dan tindakan selanjutnya selepas mendapat persetujuan Kabinet.

3. Apa yang dikatakan laporan Malaysia 1977

Laporan siasatan Malaysia telah disiapkan pada 25 Januari 1977 dan dibentangkan kepada Kabinet Tun Hussein Onn pada Mac 1977, tetapi keputusannya tidak pernah didedahkan kepada umum.

Selepas Harris memenangi perintah Mahkamah Tinggi pada 8 Mac 2023 untuk Malaysia menyahklasifikasi laporan itu dalam tempoh tiga bulan, kerajaan Malaysia pada mulanya merayu terhadap perintah itu tetapi pada 5 April memutuskan untuk menyahklasifikasi laporan itu.

Menteri pengangkutan menyahklasifikasikannya di bawah Akta Rahsia Rasmi pada 6 April, dan meletakkannya dalam talian pada 12 April — menjadikannya kali pertama ia diumumkan kepada umum.

Berikut adalah laporan mengenai nahas 6 Jun 1976, di mana juruterbang tunggal dan kesemua 10 penumpang maut apabila pesawat itu berpusing dan terjunam ke dalam laut berhampiran lapangan terbang Kota Kinabalu.

10 penumpang itu ialah ketua menteri Sabah ketika itu dan anak sulungnya serta pengawal peribadinya, tiga menteri negeri Sabah (yang menjaga kewangan, kerajaan tempatan dan perumahan, kerja dan komunikasi), timbalan menteri menteri besar Sabah, setiausaha sulit kewangan menteri untuk kedua-dua Sabah dan kerajaan persekutuan, dan pengarah unit perancangan ekonomi Sabah.

Juruterbang: Memetik rekod yang ada, laporan itu berkata juruterbang itu mempunyai sejarah prestasi buruk dalam penerbangan, dengan rekod latihan kecil dengan syarikat penerbangan Penerbangan Sabah (kini dikenali sebagai Sabah Air Aviation).

Pengalaman penerbangan juruterbang atau jumlah jam penerbangan dianggarkan dalam laporan berdasarkan rekod yang ada, dengan pemindahan jam dari dua buku log penerbangannya sebelum ini — dikatakan dibakar dan dicuri pada 1969 dan 1975 — tidak disahkan.

Pada masa penerbangan, juruterbang mempunyai pengalaman dan lesen yang sah untuk menerbangkan pesawat jenis ini (Nomad N22B).

Tiada bukti bahawa juruterbang itu mengalami kesan alkohol dan dadah, dia cukup cergas.

Tetapi terdapat bukti menunjukkan dia letih, kerana pengiraan menunjukkan dia akan melebihi waktu bertugas rasmi 10 jam — sebanyak 67 minit — apabila nahas berlaku pada 3.42 petang. (Penerbangan pertamanya pada hari itu ialah pada 6.35 pagi dari Labuan ke Kota Kinabalu.)

Terdapat bukti dia mengalami gangguan perut ringan daripada makanan petang sebelumnya, kerana dia mengadu tidak sihat sebelum penerbangan ke Labuan jam 1.10 petang dan sebelum berlepas pada jam 3.09 petang menaiki penerbangan malang ke Kota Kinabalu.

Muatan: Berat maksimum berlepas ialah 8,500 paun (3.85 tan), dan berat berlepas yang dikira ialah 8,065 paun, yang bermaksud pesawat itu dimuatkan dalam had beratnya.

Tetapi cara bagasi dimuatkan atau bagaimana berat diagihkan menyebabkan pesawat itu tidak seimbang dan tidak stabil, dengan lebihan muatan ke arah ekor.

Daripada pengiraan penyiasat dan usaha pemulihan, 177 paun bagasi ditemui di ruang bagasi hadapan (yang mempunyai had berat maksimum 400 paun), manakala anggaran 325 paun bagasi di ruang bagasi belakang melebihi had berat maksimum 198 paun. Sebanyak 90 paun lagi barangan peribadi telah diedarkan ke seluruh kabin.

Juruterbang telah memuatkan beberapa bagasi ke dalam petak bagasi hidung, manakala juruterbang yang mengiringi - yang kemudiannya terlanggar dari penerbangan untuk memuatkan penumpang ke-10 bagi pesawat sembilan penumpang itu - diarahkan untuk memuatkan bagasi yang selebihnya ke dalam petak bagasi belakang. .

Laporan itu mencadangkan kemungkinan juruterbang itu tidak menyedari hakikat bahawa pemuatan itu diedarkan secara tidak betul.

“Berlatarbelakangkan keadaan ini dengan penumpang VIP menaiki pesawat dan ramai orang lain yang berdiri di sekelilingnya berkemungkinan juruterbang tidak mengawal muatan. Ia, sudah tentu, tidak diketahui apa tekanan yang dialami juruterbang dengan penumpang penting sedemikian, untuk meneruskan penerbangan.”

Bagasi milik beberapa penumpang penerbangan lain ke Kota Kinabalu kemudiannya didapati dimuatkan ke dalam pesawat itu, berdasarkan apa yang ditemui di serpihan.

Picture
Kilang Pesawat Kerajaan (GAF) milik kerajaan Australia, yang mengeluarkan pesawat Nomad dalam tragedi "Double Six", juga menjalankan siasatannya sendiri dan menyediakan laporan yang tidak didedahkan kepada umum. — Gambar menerusi Twitter/Bernama

Pesawat: Tiada perakam penerbangan dipasang pada pesawat, tiada keperluan untuk memuatkannya. Tiada bukti menunjukkan pesawat atau sistemnya telah gagal sebelum kemalangan itu. Tiada bukti bahawa sebarang kecacatan atau kerosakan sebelum nahas pesawat atau enjinnya merupakan faktor penyebab; pesawat telah diselenggara mengikut jadual.

Pesawat itu rosak tidak dapat dibaiki dan musnah akibat hentaman dengan laut dan air masin.

Segala-galanya: Tiada bukti bahawa keadaan cuaca menyumbang kepada kemalangan itu. "Tiada bukti sabotaj, kebakaran atau letupan". Prosedur yang tidak diikuti oleh juruterbang dan syarikat penerbangan, seperti: Lembaran muatan tidak disediakan, manifes penumpang tidak dilengkapkan, rancangan penerbangan instrumen penerbangan (IFR) tidak difailkan seperti yang diperlukan untuk penerbangan VIP, memantau berapa lama juruterbang telah bertugas tidak dilakukan.

Kesimpulan: Dalam bahasa mudah, kemungkinan punca nahas adalah pesawat tidak seimbang, yang mengakibatkan juruterbang hilang kawalan pesawat ketika bersiap untuk mendarat.

Syor Rekomendasi : Penerbangan Sabah tidak memohon atau mendapat kelulusan untuk menerbangkan jenis pesawat baharu (Nomad N22B) sebelum memulakan penerbangan tersebut, syor adalah semua pengendali pengangkutan awam mendapat kelulusan sedemikian sebelum memulakan operasi bagi jenis pesawat baharu.

Juga disyorkan untuk mengehadkan Penerbangan Sabah kepada mengendalikan pesawat dengan had berat maksimum yang lebih rendah iaitu 6,000 paun sehingga ia menambah baik operasi dan prosedur untuk kepuasan Jabatan Penerbangan Awam, dan mengeluarkan pekeliling kepada semua pengendali dan juruterbang tentang kepentingan pematuhan prosedur sebelum sebarang penerbangan.

Laporan penuh 21 halaman - yang mengatakan ini "bukan kemalangan yang boleh diselamatkan" - boleh diakses di sini.

Laporan itu disediakan oleh pasukan tujuh anggota, dengan anggotanya daripada Jabatan Penerbangan Awam, Tentera Udara Diraja Malaysia dan dua wakil daripada Jabatan Pengangkutan Australia.

Jadi ya, laporan yang didedahkan itu memang sepadan dengan apa yang kerajaan Malaysia katakan di Parlimen sejak 1976

4. Mengapakah Australia juga mengklasifikasikan laporan siasatannya sendiri?

Kilang Pesawat Kerajaan (GAF) milik kerajaan Australia, yang mengeluarkan pesawat Nomad dalam tragedi "Double Six", juga menjalankan siasatannya sendiri dan menyediakan laporan yang tidak didedahkan kepada umum. Ketua juruterbang ujian dan ketua pereka GAF telah bertindak sebagai penasihat teknikal untuk membantu pasukan tujuh anggota dalam siasatan Malaysia.

Malaysia pada 1977 meminta Australia merahsiakan butiran siasatan.

Pada 14 Mac 2012, Arkib Negara Australia (NAA) memutuskan untuk hanya menerbitkan lima halaman (termasuk satu halaman yang telah menyunting maklumat dan dengan NAA tidak pasti di mana maklumat yang dikaburkan itu boleh ditemui) daripada 50 folio atau 50 halaman laporan oleh pasukan penyiasat GAF. (Ini ialah siri rekod NAA B5535.)

Dua sebab utama keputusan NAA untuk menahan baki 45 halaman laporan Australia ialah: pendedahan awam maklumat sedemikian boleh menyebabkan kerosakan kepada hubungan antarabangsa dengan kerajaan semasa negara asing; dan pendedahan maklumat yang diterima secara sulit daripada kerajaan asing akan menyamai pecah keyakinan yang terhutang kepada kerajaan asing itu.

Dalam membuat keputusan pada 2012 untuk tidak mendedahkan sepenuhnya laporan Australia kerana ia boleh merosakkan hubungan, NAA berkata Malaysia masih belum mengeluarkan laporan siasatannya secara terbuka, dan berkata konvensyen antarabangsa menghendaki negara yang mengambil bahagian (Australia) tidak mengeluarkan butiran siasatan "tanpa kebenaran" daripada negeri penyiasat utama (Malaysia).

Mengenai mengapa mendedahkan sepenuhnya laporan Australia boleh menjadi pecah kepercayaan kepada Malaysia, NAA berkata Malaysia telah memberikan maklumat sulit kepada Australia dengan jangkaan bahawa ia tidak akan didedahkan kepada umum dan maklumat itu "masih dianggap sensitif".

"Maklumat itu masih diberikan perlindungan keselamatan oleh kerajaan asing dan ia telah meminta supaya maklumat itu tidak didedahkan kepada orang ramai," kata NAA.

Juga pada 14 Mac 2012, NAA memutuskan untuk mengeluarkan sebahagian (termasuk 14 halaman dengan maklumat yang disunting) satu lagi set rekod berjumlah 96 halaman pada ranap "Double Six", dan menyimpan 48 halaman atau lebih separuh daripada rekod diklasifikasikan sepenuhnya, memetik sebab yang sama kemungkinan kerosakan kepada hubungan antarabangsa. (Ini ialah siri rekod NAA B638).

Pada 10 Ogos 2021, peguam negara Australia Michaelia Cash menjawab permintaan ahli parlimen Dewan Negara Sabah Datuk Theodore Douglas Lind memintanya campur tangan dan meminta NAA menyahklasifikasi laporan GAF, dengan mengatakan dia tidak boleh campur tangan kerana NAA secara bebas membuat keputusan sedemikian di bawah undang-undang Australia sementara juga menyatakan kewajipan NAA untuk tidak mengeluarkan maklumat yang memerlukan perlindungan berterusan.

Dalam surat 12 Mei 2022, Harris melalui peguam Australianya memohon kepada NAA untuk meminta akses penuh yang tidak disunting kepada dua set dokumen itu. Surat ini menyatakan Malaysia pada 25 Oktober 1977 telah memberikan Australia satu salinan laporan akhir mengenai penyiasatan itu dengan permintaan supaya ia dirahsiakan.

Pada 26 Julai 2022, NAA mengekalkan keputusannya pada 2012 untuk tidak menyahklasifikasikan 45 muka surat dalam laporan siasatan GAF, dengan menyatakan sebab yang sama untuk tidak mendedahkan maklumat "sensitif".

Secara berasingan, pada 21 Jun 2022, Jabatan Infrastruktur, Pengangkutan, Pembangunan Wilayah dan Komunikasi Australia membalas permintaan Harris agar laporan siasatan Australia dikeluarkan, dengan menyatakan bahawa penyiasat kemalangan pengangkutan Australian Transport Safety Bureau telah berkata laporan itu adalah “pesawat teknikal peperiksaan yang dijalankan bagi menyokong siasatan kerajaan Malaysia”.

Jabatan Australia juga berkata bahawa "pegawai Australia akan melibatkan pihak berkuasa yang berkaitan di Malaysia untuk mendapatkan pandangan mengenai pengeluaran maklumat yang berkaitan", selaras dengan konvensyen antarabangsa.

Pada 23 Januari 2023, NAA mengemas kini peguam Harris mengenai permohonannya pada Mei 2022, mengatakan bahawa ia mencadangkan untuk mengekalkan keputusannya pada 2012 mengenai laporan penyiasatan GAF (B5535) dan mengekalkan keputusan 2012 untuk hanya mengeluarkan sebahagian daripada set dokumen yang berasingan (B638). ). Alasan yang sama turut dipetik, dengan NAA menekankan permintaan Malaysia pada 1977 untuk merahsiakan laporan itu dan Malaysia masih belum mengeluarkan sebarang laporan secara terbuka.

5. Apa selepas ini?

Pada 13 April, menteri pengangkutan Malaysia terkini, Anthony Loke, berkata Australia bersedia untuk mengeluarkan laporannya sendiri, tetapi telah meminta pendapat dan kelulusan Malaysia sebagai penghormatan kerana kemalangan itu berlaku di Malaysia.

"Apa yang pasti, kita tidak mempunyai bantahan, jadi terpulang kepada kerajaan Australia bila hendak mengeluarkan laporan itu," kata Loke, hanya sehari selepas Malaysia mengeluarkan laporannya sendiri.

Picture
Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia Dr Justin Lee semasa pertemuan dengan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor di Menara Kinabalu

Juga pada 13 April, Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia Justin Lee berkata kerajaan Australia telah bekerjasama rapat dengan Malaysia untuk mengeluarkan laporan mengenai nahas 1976, dan bahawa Australia "pada masa ini sedang berusaha melalui proses undang-undang domestik untuk mengeluarkan rekod Australia". lapor akhbar The Star.

Harris terus meneruskan penyahklasifikasian penuh laporan penyiasatan Australia mengenai nahas "Double Six", dan telah memohon kepada Tribunal Rayuan Pentadbiran (AAT) Australia untuk menyemak keputusan NAA untuk tidak membenarkan akses penuh kepada dokumen tersebut.

Ketika dihubungi, peguam Harris Jordan Kong memberitahu Malay Mail bahawa kerajaan Australia telah mencadangkan untuk menyelesaikan perkara itu selepas mendengar bahawa kerajaan Malaysia mendedahkan laporannya.

Syarat yang dicadangkan oleh Australia dan dipersetujui oleh Harris adalah sama terma yang terkandung dalam keputusan AAT pada 24 April.

Dalam keputusannya pada 24 April, AAT memutuskan untuk menyediakan akses penuh kepada dua set dokumen (B5335 atau “GAF37: G Bennett — Sabah Air Nomad — laporan oleh Pasukan Penyiasat Kilang Pesawat Kerajaan (GAF) mengenai nahas Pesawat Nomad di Malaysia 9M-ATZ pada 6 Jun 1976”, dan Bahagian 1 dan Bahagian 2 B638 atau “Pesawat Nomad Malaysia Kemalangan 9M-ATZ pada 6 Jun 1976”).

Peguam Harris memberitahu Malay Mail bahawa Australia akan terus mengeluarkan dokumen itu kepada mereka dan mereka akan menyediakan laporan ini kepada orang ramai. – Malay Mail

SOURCE: Terjemahan Artikel dari Malay Mail

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date