Sabah cadang mahu timbus bekas lombong Berasid Mamut Ranau

Situasi di Ranau seperti Bom Jangka?

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Ranau seperti Bom Jangka!

20,000 penduduk berisiko jika gempa bumi melanda Ranau.

Menteri membangkitkan isu di Parlimen sebagai Jabatan Sains Geo penyelidikan masalah.

Danau kesan tinggalan lombong Tembaga Mamut (MCM - Mamut Cooper Mining) yang terletak di lereng Kinabalu kini telah menjadi suatu kegusaran dan ancaman kepada penduduk di sebelah Timur dan Tenggara Gunung Kinabalu seperti Mukim Lohan, Poring, dan sebahagian kampung pesisir sungai sekitarnya, apakala Gempa Kinabalu berlarutan dan dinding danau pecah.


Mudah-mudahan ianya tidak akan pernah terjadi, namun usaha untuk menggelakkan berlakunya sesuatu yang tidak dingini perlulah menjadi antara fokus utama keprihatinan kepimpinan Sabah.

Kerajaan negeri Sabah sedang mempertimbangkan cadangan untuk menimbus 'lombong dedah' di kawasan bekas Lombong Tembaga Mamut, Ranau yang menakung air berasid agar tidak melimpah ke dalam sistem sungai berhampiran.

Picture
Tambang Tembaga Mamut, bencana alam sekitar yang menghasilkan keuntungan yang menyedihkan, mungkin ditiru di lombong emas yang baru dicadangkan. Kredit Foto: CEphoto, Uwe Aranas melalui Wikipedia

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Masidi Manjun, berkata tidak ada kolam rawatan yang dibina khas untuk merawat air yang berasid (AMD) terhasil daripada perlombongan sebelum ini.

Apa yang menjadi kerisauan adalah kemungkinan dinding 'lombong dedah' itu pecah seterusnya menyebabkan berlaku limpahan keluar air yang mengandungi AMD dan diguna pakai penduduk, sekali gus memudaratkan kesihatan Penduduk Ranau.

Datuk Masidi Manjun

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah


Sehubungan itu, Masidi berkata kerajaan menerusi kementeriannya dengan bantuan pakar tempatan serta jabatan-jabatan teknikal termasuk Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia Sabah (JMG) dan Jabatan Kerja Raya kini sedang mencari kaedah praktikal dalam menangani isu itu dengan mengambil kira isu berkaitan seperti alam sekitar dan kewangan.

http://beritaup2date.blogspot.com/ BEKAS Lombong Tembaga Mamut, Ranau.
Menurutnya, penyelesaian adalah perlu meskipun mengikut maklumat JMG bahawa struktur dinding lombong dedah itu yang menakung kira-kira 20.6 juta meter padu air mengandungi AMD itu tidak terjejas ekoran kejadian gempa bumi pada 5 Jun lepas. Katanya, laporan JMG mengatakan aktiviti perlombongan dengan kaedah lombong dedah dibuat mengikut amalan kejuruteraan perlombongan yang turut mengambil kira faktor seismik serta dijalankan dengan pengawasan ketat pihak JMG.

Picture
Masidi berkata demikian ketika menjawab soalan Chan Foong Hin (DAP-Sri Tanjong) pada persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah.

Masidi memberitahu laporan itu juga berkata dinding 'lombong dedah' itu terdiri daripada batuan jenis granit yang keras, kukuh dan tebal dan ekoran itu, sebarang kejadian gempa bumi berukuran di bawah lapan pada skala Richter tidak akan memberikan sebarang impak ke atas struktur dinding 'lombong dedah' berkenaan. Daya tekanan air yang ditakung dalam 'lombong dedah' itu semakin lemah kerana paras takungan air di dalamnya itu semakin berkurangan iaitu daripada lebih 100m kepada hanya kira-kira 80m.


"Keseluruhan saja boleh runtuh dan datang runtuh di kampung-kampung."

Picture
Ewon, yang juga Menteri Persekutuan Sains, Teknologi dan Inovasi, berkata satu perkara yang membimbangkan beliau mengenai Mamut Copper Mine adalah bahawa ia menyimpan 22600000 meter padu (m3) air.


"Oleh itu, jika gempa bumi yang lain dengan magnitud antara 6.0 dan 7.0 pada skala Richter melanda, saya takut bahawa dinding lombong boleh pecah."


"Jika ia tidak runtuh, maka ia akan menyebabkan malapetaka yang banyak kali lebih teruk kerana sepanjang sungai dari Poring ke Ulu Sugut, terdapat lebih 40 buah kampung dan hampir 20,000 penduduk kampung."


Beliau mengulas kemungkinan selepas lawatan kerja ke tempat di Kundasang dan Ranau yang dilanda gegaran, tanah runtuh, tanah runtuh dan banjir berikutan gempa bumi 5 Jun.


Ewon berkata beliau akan meminta Jabatan Sains Geo untuk menyelidik masalah ini dan pada masa yang sama akan membawa perkara itu di Parlimen.

"Perkara yang paling penting sekarang adalah untuk memastikan penduduk di daerah ini selamat. Kami tidak mahu mereka terdedah kepada sebarang bahaya. "


Mamut Copper Mine adalah lombong tembaga sahaja di Malaysia.

Ia beroperasi 1975-1999, dan dalam tempoh ini lombong-dedah menjana kira-kira 250 Gunung lebihan beban dan sisa batu dan lebih 100 Gunung tahi.


The overburdens dan batu sisa dibuang di pelbagai tapak berhampiran lubang lombong manakala tahi telah disimpan di sebuah empangan tailing dikenali sebagai tailing Lohan Dam (LTD) yang terletak di lembah yang kira-kira 1000 m di bawah lombong.


Pelbagai isu-isu alam sekitar yang berkaitan dengan lombong itu telah dilaporkan, khususnya semasa fasa operasi.

Ini termasuk degradasi kualiti air dan pengelodakan. Masalah yang paling ketara dan meluas yang berkaitan dengan lombong logam asas adalah saliran lombong asid (AMD) dan ini adalah penting di lombong terbiar.

AMD berpotensi boleh menjadi masalah alam sekitar di MCM.

Tiada langkah pemulihan yang disediakan di tapak lombong bekas tembaga.


Input AMD ke kawasan sekitar boleh menyebabkan kesan buruk kepada kualiti air dan hidupan akuatik sungai penerima.

Malah, menurut beberapa laporan, pencemaran AMD telah beransur-ansur menjadi jelas di MCM.

Kongsikan artikel ini:


***Jangan lupa langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.


Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.