Sabah Mara ke Suku Akhir Piala FA 2017

Piala FA: Sabah Mara ke Suku Akhir Menang menewaskan MOF FC 4-2
Piala FA: Sabah ketepi MOF FC di Likas

LIKAS: Pasukan Sabah layak ke suku akhir saingan Piala FA selepas menewaskan MOF FC 4-2 dalam aksi pusingan ketiga di Stadium Likas, di sini, malam ini.

Tuan rumah tidak perlu menunggu lama untuk memperoleh gol pertama apabila Rahman Shah Marajeh menanduk baik bola hantaran Sabri Sahar pada minit ke-5.


Bagaimanapun, Mohd Farizal Rozali memadamkan kelebihan Sabah menerusi gol penyamaan Mohd Farizal Rozali yang melakukan penyudah baik pada minit ke-9 selepas hantaran Mohd Akmal Mohd Noor.

Pelawat kemudian mengejutkan tuan rumah apabila mendapat gol kedua pada minit ke-14 hasil sepakan penalti Aikal Aiman Azlan. Penalti itu diberikan selepas pertahanan Sabah, Rawilson Batuil mengasari Mohd Farizal di dalam kotak penalti.


Tuan rumah kemudian berjaya menyamakan kedudukan pada minit ke-22, juga menerusi Rahman yang melakukan penyudah baik selepas menerima hantaran daripada Ummareng Bacok bagi menjadikan kedudukan 2-2.

Ketika babak pertama hampir tamat, Sofiane Choubani kembali menceriakan penyokong tuan rumah apabila meledak gol ketiga pada minit ke-45 selepas melakukan cubaan susulan di dalam kotak penalti.


Pada babak kedua, rentak permainan kedua-dua pasukan sedikit perlahan dengan hanya beberapa cubaan ke arah pintu gol.

Peluang terbaik Sabah hanya hadir pada minit ke-69 hasil cubaan Matsaya Jitzono dari luar kotak penalti, namun, rembatan beliau terus ke dakapan penjaga gol MOF FC, Mohd Muhamin Mohamad. Mohd Muhamin kemudian sekali lagi menafikan peluang tuan rumah apabila menyelamatkan cubaan Leopold Alfonso Otong dalam keadaan satu lawan satu pada minit ke-71.

PEMAIN MOF FC, Mohd Dzaidin Zainuddin (kanan) menghalang pemain pasukan Sabah, Ricco Nigel Milus didalam perlawanan Piala FA, di Stadium Likas
Pasukan MOF FC yang sekali sekala melakukan serangan memiliki peluang baik pada minit ke-79, namun, penjaga gol Sabah Sakri Masri berjaya menyelamatkan cubaan Mohd Akmal dalam keadaan satu lawan satu.


Ummareng kemudian melengkapkan kemenangan Sabah apabila menyudahkan hantaran Leopold pada minit ke-86. Kedudukan 4-2 itu kekal hingga pengadil meniupkan wisel penamat..

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.