Kenali Kapten Pasukan Bola Sepak Wanita Bawah-14 Malaysia Hellma Emily Joinin!

Do it for pride! - Tunggu sehingga anda mengetahui bagaimana dia pergi ke sekolah!

9 jam perjalanan ke sekolah, bukan penghalang untuk mencapai UPSR 5A

B
agi Hellma Emily Joinin,12, perjalanan selama 9 jam dari rumah ke sekolah bukan halangan untuk terus menimba ilmu. Pernahkah anda mendengar nama bakat muda Hellma Emily Joinin? Jika sebelum ini peminat bola sepak di Malaysia sering memberi tumpuan lebih kepada pemain-pemain muda lelaki berbakat dari skuad Piala Presiden, skuad Belia mahupun akademi-akademi bolasepak di Malaysia.

Kali ini Sabahup2date mengajak anda semua mengenali seorang pemain muda berbakat besar; juga merupakan seorang kapten untuk pasukan wanita kebangsaaan (Malaysia B15), iaitu Hellma Emily Joinin.

Emily mungkin kelihatan seperti mana-mana gadis remaja Malaysia, tetapi anda mungkin tidak faham bahawa dia adalah Kapten pasukan bola sepak wanita bawah 14 negara kita!


Bak kata pepatah, kecil-kecil cili padi tapi jangan disangka tidak berbisa. Pada usia 14 tahun Hellma Emily Joinin, juga mesra dipanggil Emily sudah menyertai banyak perlawanan peringkat antarabangsa bolasepak wanita negara (Malaysia B15) dalam kejohanan Piala AFF dan AFC dan telah berjaya merangkul pelbagai kejuaraan bersama pasukan.


Emily berasal dari Kota Marudu, Sabah merupakan anak kedua dari 4 adik beradik. Emily yang bermain diposisi Defensive Midfielder dan menyarung jersi 20 pasukan ketika ini merupakan anak kepada pasangan Helly Noorwhety Jodir dan Joinin Jabil.


Beliau adalah pelajar Sekolah Sukan Malaysia Sabah (SSMS). Beliau merupakan seorang pemain yang lincah, bersemangat dalam setiap perlawanan dan tidak mudah patah semangat.


Hal ini telah meletakkan pemain ini antara nama yang harus diberi perhatian badan induk bolasepak negara untuk masa depan bola sepak wanita kebangsaan.

Pihak kami berkesempatan menemui adik Emily dan menemubual beliau tentang impian, inspirasi, aspirasi di sebalik perjuangannya untuk menjadi seorang pemain bola sepak wanita kebanggaan negara suatu hari nanti.

Bagaimana mula berkecimpung dengan bola sepak?

Ketika ditanya mengenai pembabitan awal di dalam bola sepak, ini penjelasan Emily:

“Saya mula berjinak-jinak dalam sukan bola ini ketika berada disekolah rendah lagi tetapi hanya sekadar hobi untuk memenuhi masa lapang.”

“Saya mula memandang serius pembabitan di dalam sukan bolasepak semasa berusia 10 tahun, semasa menghadiri ujibakat program Astro Kem Bola pada tahun 2013 di Stadium Likas, Kota Kinabalu.”


“Pada mulanya saya datang hanya sekadar untuk mencuba nasib, tidak sangka bakat dan persembahan saya telah berjaya memikat mata jurulatih ketika itu dan saya sangat bersyukur.”

“Mereka telah menyenaraikan nama saya untuk menjalani program latihan di Cardiff City Football Club yang berlangsung selama 10 hari dan disitulah karier saya bermula.”

Perasaan ketika pertama kali mewakili negara?

Bukan semua pemain mempunyai pengalaman selaku kapten seperti Emily. Ketika ditanya oleh kami mengenai pengalaman mewakili negara, anak gadis ini tidak lokek berkongsi perasaannya ketika menyarung jersi skuad negara.

“Siapa yang tidak bangga jika dapat menyarung jersi skuad kebangsaan dan bermain mewakili negara. Sudah semestinya saya berasa sangat bangga sekali.”


“Menjadi kebanggaan kedua ibubapa saya dan adik beradik serta rakan kenalan, membuatkan saya lebih bersemangat untuk terus melangkah kehadapan dalam karier saya.”

“Dalam pasukan, saya telah diberi tanggungjawab selaku ketua pasukan dan ini merupakan satu penghormatan buat saya. Semestinya tugas sebagai ketua pasukan harus saya pikul sebaiknya untuk pasukan.”

Idola di dalam sukan bola sepak

Tidak lain tidak bukan Alex Morgan, “Baby Horse” ratu bola sepak wanita dunia dan juga seorang model.

“Saya teringin untuk berjumpa dengannya. Kata semangat darinya “Always work hard, never give up, and fight until the end because it’s never really over until the whistle blows” telah menjadi sumber inspirasi saya ketika beraksi diatas padang,” jelas Emily.

(Photo by Andy Lyons/Getty Images)

Pencapaian ketika mewakili negara

Emily telah menyertai negara di dalam pelbagai kejohanan peringkat umur bola sepak wanita. Kejohanan peringkat antarabangsa yang diwakili oleh Emily dibawah bimbingan jurulatih Zhang Hong dan Smith Ampuling ialah:

AFC Cup U14 2015 Girl Regional Championship Hanoi, Vietnam. (Tempat keempat)
Zhongyi Cup 2015 Fujian, China. (Tempat kedua)
Jenesys 2015 Girl Football Exchange Program Jepun.
AFC Cup U14 2016 Girl Regional Championship Vientiene, Loas.
Gothia Cup The World Youth Cup Gothenburg, Sweden.
AFC Cup U16 Women Championship 2017 Qualifiers.
Liga Bolasepak Rakyat LBR 2017.
AFF U15 Girl Regional Championship Vientiene, Loas.
Liga Bolasepak Perempuan KPM-PPBN-FAM B16. (Juara)
The Belt And Road Youth International Football Tournament 2017 Wuzhou, China. (Tempat kedua)


Menerusi perbualan, meskipun baru berusia 14 tahun Emily telah menanam hasrat dan impian yang tinggi untuk menjadi pemain bola sepak wanita kebanggan negara satu masa nanti.

Beliau juga ingin melihat satu masa akan datang program pembangunan sukan bolasepak melibatkan wanita berdiri sama taraf dengan pembangunan bolasepak lelaki di Malaysia.

Malah turut mengharap akan ada ramai lagi pihak hadir kehadapan membuka akademi bolasepak wanita untuk memberi ruang dan peluang kepada lebih ramai lagi anak-anak perempuan diluar sana untuk menceburi dalam dunia bolasepak wanita.

Anak kedua daripada empat adik-beradik ini mencatat rekod sejarah sekolah SK Magandai Kota Marudu, Sabah dengan mencapai keputusan 5A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) buat pertama kalinya sejak sekolah itu ditubuhkan.


“Saya bersama-sama kawan saya akan sentiasa mengulang kaji pelajaran di sekolah ketika kami mempunyai masa lapang,” katanya di KLFA Academy Football Centre.


Hellma Emily Joinin yang mesra dikenali sebagai Emily juga cemerlang dalam bidang sukan.


Emily yang memilih saluran 550 National Geographic Wild sebagai saluran kegemaran sebelum ini pernah menyertai Program latihan 1MCC- Astro Kem BOLA pada tahun 2013 dan terpilih untuk menjalani latihan intensif di Kelab Bola Sepak Cardiff City, Cardiff, United Kingdom yang diadakan pada Mac 2014.


Bagi ibu bapa Emily, tiada ungkapan yang dapat menggambarkan perasaan mereka apabila keputusan cemerlang Emily diumumkan.


“Kami sangat gembira apabila mendengar keputusan Emily. Isteri saya sampai terlompat-lompat apabila mendapat tahu mengenai perkara ini,” kata bapa Emily, Joinin Jabil, 40 yang juga merupakan cikgu Bahasa Malaysia tahun 6 di SK Magandai.


Bagi ibu Emily pula, Helly Noorwhety Jodiv, 35 beliau sangat bersyukur dengan keputusan itu.

“Dia memang dari kecil, memang bagus. Kami ada gerakan hati dia akan dapat. Dia sangat berkeyakinan. Saya susah hati kalau dia tidak dapat 5A, sebab dia begitu yakin,” kata Helly yang juga merupakan guru di SK Magandai.

Bagi ibu bapa Emily, mereka sanggup berkorban masa dan tenaga untuk ke SK Magandai yang jauh dari rumah demi mendidik murid mereka.

“Kami menaiki motor bersama penduduk-penduduk kampung yang lain untuk ke sekolah yang terletak kira-kira 100km daripada rumah kami, Kampung Tondig Tandik, Kota Marudu.

“Jika cuaca tidak begitu baik atau hujan, kami terpaksa berjalan kaki.

Perjalanan yang selalunya kira-kira 9 jam kadang kala akan menjadi satu hari kerana kami terpaksa bermalam di dalam hutan ketika dalam perjalanan ke sekolah," tambah Joinin.


Penduduk yang perlu ke SK Magandai terpaksa menggunakan rakit untuk merentas sungai.


Sebilangan pelajar berehat sebelum meneruskan perjalanan mereka ke sekolah


Antara guru yang berehat ketika dalam perjalanan ke sekolah


Antara jalan yang perlu dilalui sebelum sampai ke sekolah


Joinin berkata perjalanan ke sekolah itu selalunya pada hari Ahad dan kebanyakan guru-guru dan pelajar terpaksa bermalam selama dua hingga tiga minggu di sekolah kerana jarak rumah yang begitu jauh dari sekolah.


Ibu bapa Emily tiba di Kuala Lumpur kelmarin untuk memberi kejutan dengan Emily yang kini menjadi mentor untuk program Program latihan 1MCC- Astro Kem BOLA.


Bercakap dari sebuah bandar kecil di Kota Marudu, Sabah dipanggil Tandek, Hellma Emily Joinin menggunakan perjalanan kira-kira 60km dari rumahnya untuk bersekolah di SK Magandai, bersama dengan ibu bapanya yang kedua-dua guru di sekolah.

Ibu Emily, Helly Noorwhety Jodiv, 35


Di bawah keadaan biasa di bandar, perjalanan sejauh 60km akan membawa anda kira-kira satu jam atau lebih, bergantung kepada lalu lintas (dan cara anda memandu). Tetapi dalam kes Emily, lalu lintas adalah kurangnya kebimbangannya.

Emily dan ibu bapanya terpaksa menghadapi cuaca buruk dan keadaan jalan yang buruk di kampung terpencil untuk bersekolah.

Kadang-kadang, jalan raya sangat buruk sehingga kenderaan tidak dapat dilalui, yang bermaksud mereka terpaksa berjalan ke sekolah!

Pernahkah anda cuba berjalan selama 60km? Ia selamat untuk mengatakan bahawa kebanyakan dari kita mungkin tidak cuba berjalan sejauh ini.

Untuk keluarga ini, berjalan ke sekolah boleh menjadi perjalanan dua hari! Walaupun dengan pacuan empat roda atau motosikal berkuasa tinggi, perjalanan itu masih boleh mengambil masa selama 9 jam!

Itulah BANYAK berjalan untuk seorang anak berusia 6 tahun.

Oh ya. Adakah kita menyebut bahawa Emily memulakan pendidikan utamanya pada usia 6 tahun? Beliau sentiasa berada di hadapan satu tahun sebelum rakan-rakannya ketika belajar dan bahkan mendapat ujian UPSR pada usia 11 tahun.

Dan dia benar-benar cemerlang dalam peperiksaan UPSRnya malah 'menjaringkan' lurus As, menjadikannya pelajar pertama dalam sejarah SK Magandai untuk memperoleh hasil keputusan peperiksaan pelajaran yang sangat baik!

Pemain berusia 14 tahun ini bersedia untuk menduduki peperiksaan PT3 tahun ini, dan kami percaya bahawa dia akan terus mencapai kecemerlangan dalam bidang akademiknya walaupun dia terlibat dalam bola sepak.

Memulakan langkah!

Emily memulakan perjalanan ke karier bola sepak profesionalnya pada usia 8 tahun ketika Astro datang ke kampungnya untuk membina Hostel pertama untuk pelajar SK Magandai.

Ramai pelajar dari kampung terpencil, termasuk Emily, akhirnya dapat belajar dengan selesa kerana penempatan asrama yang dibina itu pada masa yang sama dekat dengan sekolahnya.


Semasa di alam persekolah lagi, dia twlah menunjuk minat dalam sukan bola sepak. Oleh kerana minatnya tang begitu mendalam, dia seterusnya menghadiri program Astro Kem Bola yang buat pertama kali diadakan di Kota Kinabalu pada tahun 2013.


Beliau mempamerkan potensi yang hebat dalam sukan itu semasa berada di Kem itu dan berjaya berkembang ke peringkat Latihan Lanjutan dengan 64 peserta lain dari seluruh Malaysia.


Bakat dan keazamannya dalam bola sepak akhirnya berjaya membawanya ke tempat di antara 16 gadis teratas untuk menghadiri Program Latihan Luar Negara Astro Kem Bola di Cardiff, United Kingdom selama 14 hari, memberikan peluang kepadanya untuk belajar dari jurulatih bola sepak antarabangsa terbaik.


Pencapaian Emily mengejutkan Persatuan Bola Sepak Malaysia, jurulatih ketua wanita bawah umur 14 tahun, Zhang Hong, yang mengambilnya sebagai sebahagian daripada skuad bola sepak kebangsaan.

Selain mewakili Malaysia dalam pasukan kebangsaan sebagai kapten, beliau turut menghadiri Sekolah Sukan Malaysia Sabah, yang merupakan sekolah sukan kebangsaan pertama negara yang melatih kanak-kanak perempuan dalam bola sepak.


Tetapi kehidupan Emily sebagai pemain bola sepak kebangsaan dan pelajar sekolah menengah tidak mudah kerana jadualnya yang sibuk.


Dia berlatih setiap pagi dan petang sehingga 4 jam sehari dan menghadiri sesi persekolahan dari 9 pagi hingga 3 petang. Selain itu, biarpun sibuk dalam sukan bola sepak, beliau tidak leka dan berdedikasi fokus pada waktu malam untuk belajar.

Perkara tidak mudah

Pada mulanya, Emily mengakui bahawa dia sangat tertekan dengan pelbagai peranan yang dia harus mainkan, terutama sebagai kapten pasukan.

"Saya mempunyai banyak tanggungjawab dan saya rasa ia tidak adil apabila rakan sepasukan saya dapat berehat dan saya tidak boleh," katanya.

Bagaimanapun, lama kelamaan seiring berjalannya waktu, dia akhirnya memahami dan menerima peranannya.

Beberapa kejohanan Emily telah memimpin pasukannya untuk bermain termasuk Kejohanan Bola Sepak Asia (AFC) di bawah 16 Kejohanan Wilayah Gadis 2016 di China, Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) Di bawah 14 Kejohanan Wilayah Wanita 2016 di Laos, Kejohanan Remaja Dunia Gothia 2016 di Sweden, dan banyak lagi.

Ini adalah satu kejayaan yang luar biasa untuk gadis bandar kecil dan dia mahu membuktikan kepada orang lain daripada bola sepak bukan sekadar sukan untuk lelaki - gadis juga boleh cemerlang di dalamnya.


"Impian saya ialah untuk menjadi jurulatih bola sepak kerana saya mahu mendidik lebih ramai orang yang serius berminat untuk bermain sukan itu dan juga berhasrat ingin membangunkan pasukan bola sepak wanita di Malaysia.


Sekiranya kita tidak melakukannya, siapakah yang akan melakukannya? "Katanya.


Emily adalah salah satu daripada banyak kisah kejayaan projek Astro Hostel.


Dimulakan pada tahun 2011, Astro Hostel bertujuan untuk membolehkan pelajar yang tinggal di kawasan pedalaman menikmati, belajar dan bermain dalam persekitaran yang lebih selamat, dan pada masa yang sama menggalakkan mereka untuk berusaha ke arah kecemerlangan akademik.

SK Magandai adalah sekolah pertama yang dipilih sebagai penerima projek komuniti ini.

Rumusan

Kami dari Sabahup2date mendoakan agar adik Emily terus maju jaya dalam karier bola sepak dan semoga impiannya tercapai suatu hari nanti.

Sudah tentu kita mahu melihat lebih ramai bakat muda seperti Emily dicungkil pada masa akan datang.
Kongsikan artikel ini:
***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.


Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.