Kisah Cikgu Wong Ibu beragama Buddha besarkan dua anak Melayu di Kg Putatan

Cikgu Wong menghantar kedua-dua anak angkatnya Ridzuan dan Jefri pergi ke kelas agama dan menyuruh mereka berpuasa di bulan Ramadan.

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Kisah Cikgu Wong Ibu beragama Buddha besarkan 2 anak Melayu


KG PUTATAN, 22 Jun: “Saya beragama Buddha tetapi mereka anak saya dan saya membesarkan mereka sebagai seorang Islam,” kata seorang wanita cina yang berusia 60 tahun dari Sabah.

Itulah gambaran seorang wanita yang digelar “ah ma” (panggilan ibu didalam Bahasa Kantonis) yang membesarkan dua orang kanak-kanak Melayu beragama Islam walaupun beliau beragama Buddha yang mencetuskan viral di media sosial.


Salah seorang pengguna laman social Facebook, Amer Carlief memuat naik gambar pertemuan beliau dengan sebuah keluarga unik itu, dan berkongsi pengalaman beliau ketika bertemu mereka.

Sedang duduk di pejabat pertanyaan, datang seorang perempuan tua berbangsa Cina berumur 60 tahun bersama dengan dua orang kanak-kanak lelaki.
Saya hairan kerana kanak-kanak tersebut memanggil wanita tua itu 'mummy'.

Hairan, kedua-dua kanak-kanak itu langsung tiada iras-iras wajah berketurunan Tiong Hwa. Maka saya pun bertanya kepada wanita itu.

"Aunty, budak dua orang ini siapa?"

"Ini Ridzuan dan ini Jefri. Anak angkat saya. Dua orang ini saya pelihara semasa mereka masih bayi. Ridzuan kena buang di tempat buang sampah dalam kotak. Manakala Jefri pula ditinggalkan oleh ibunya dan keluarganya menyerahkan kepada saya untuk dijaga," katanya.
Saya pun tergamam seketika.

"Saya beragama Buddha tetapi anak saya ini saya kekalkan agama mereka, Islam. Saya hantar pergi ke kelas agama dan mereka juga turut berpuasa bila tiba bulan Ramadan. Bila makan, saya akan pastikan mereka makan makanan yang halal dan kami menggunakan pinggan yang berasingan," jelasnya.

Sekali lagi saya terpegun. Ini adalah sisi mulia dari orang yang bukan sebangsa dan seagama yang tidak pernah saya lihat sebelum ini.

Di Sabah sebenarnya perkara ini adalah sesuatu yang biasa berlaku. Menghormati kepercayaan dan pegangan agama yang lain membuatkan kita seolah-olah berada di dalam sebarisan pelangi yang berwarna-warni.

Dengan melalui sendiri peristiwa gempa bumi yang melanda Sabah baru-baru ini, saya percaya ikatan tali keharmonian di sini tidak pernah kusai. Malah bertambah utuh dan padu.
Salam sayang Sabah.

Oleh Ameer Carlief.

Keliru dengan panggilan kedua-dua kanak-kanak Melayu itu yang memanggil wanita itu sebagai “Mummy”, Ameer membuat keputusan untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai latar belakang mereka dan antara reaksi yang beliau dapat adalah:


“Ini Ridzuan dan ini Jefri. Anak angkat saya. Dua orang ini saya pelihara semasa mereka masih bayi. Ridzuan ditinggalkan dalam kotak di tempat buang sampah, manakala Jefri pula ditinggalkan oleh ibunya dan keluarganya menyerahkan kepada saya untuk dijaga.



“Saya beragama Buddha tetapi anak saya ini saya kekalkan agama mereka, Islam. Saya hantar pergi ke kelas agama dan mereka juga turut berpuasa bila tiba bulan Ramadan.

“Bila makan, saya akan pastikan mereka makan makanan yang halal dan kami menggunakan pinggan yang berasingan,” katanya.

Dikenali sebagai “Cikgu Wong”, wanita yang terkenal di kalangan penduduk Kampung Putatan dikenali sebagai wanita serba boleh yang rajin bekerja, garang namun seorang yang baik hati, kata penduduk yang mendakwa mengenali beliau.

Dalam kenyataan Ameer di Facebook, Wong yang berkebolehan melakukan apa-apa pekerjaan adalah untuk memenuhi keperluan mereka.


Di sebelah pagi, Wong bekerja sebagai seorang pemandu bas, pada waktu tengahari beliau menjadi guru di Taska Bersatu Luyang, manakala pada petangnya beliau menjual buah-buahan dan mengutip tin kosong dan kotak di malam hari.




Kagum dengan rasa rendah diri beliau, Ameer berkata ia adalah kebiasaan bagi penduduk Sabah melakukan pekerjaan seumpama itu walaupun hidup di dalam masyarakat yang berbilang kaum.

Tegas Ameer, orang ramai perlu mengambil iktibar tentang apa yang berlaku di dalam keluarga Wong dan mengekalkan keharmonian di kalangan masyarakat.


Orang ramai yang terharu dengan kenyataan itu mula membanjiri Facebook beliau dengan komen-komen yang positif, ada juga yang mendakwa mengenali wanita itu.


Seorang netizen yang dikenali sebagai Henzackry Hen berkata beliau mengenali Wong yang selalu membawa mereka ke sekolah setiap pagi.

“Saya mengenali beliau sebagai Cikgu Wong. Beliau adalah guru anak perempuan saya di Bersatu Luyang dan beliau memang mempunyai dua anak angkat yang beragama Islam.

“Isu agama tidak pernah menghalang mereka hidup bersama,” komen seorang penguna Facebook yang dikenali sebagai Adlynaz Fiffy yang memuat naik gambar beliau besama Wong.

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.