Laluan Baru Ke Puncak Gunung Kinabalu!

Laluan ke puncak Gunung Kinabalu lebih mencabar.

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Laluan Baru Ke Puncak Gunung Kinabalu Diwujudkan!

Satu laluan baharu untuk tiba ke puncak Gunung Kinabalu setinggi 4,095 meter mungkin akan diwujudkan ekoran gempa bumi pada 5 Jun.

Jabatan Mineral dan Jabatan Geosains Malaysia Sabah telah mencadangkan laluan baharu untuk ke Taman-Taman Sabah memandangkan batu tongkol dan batu-batuan lain telah terkumpul di sepanjang laluan lama.


Batu-batuan dan batu tongkol di antara Km6.1 dan Km6.9 (di antara Gunting Lagadan dan Sayat Sayat pondok) boleh menjadi laluan tidak selamat untuk didaki pada masa ini, kata Ketua Jabatan, Jontih Enggihon.


Beliau percaya keadaan tidak stabil batu batuan yang runtuh yang disebabkan oleh gempa bumi boleh runtuh sekali lagi apabila adanya gempa susulan semasa.


Pada masa ini, pendakian Gunung Kinabalu masih tidak selamat dan Taman-Taman Sabah menyedari akan perkara ini.


Enggihon berkata gempa bumi 5.9 magnituditu juga menyebabkan keretakan di lereng gunung dan jabatannya akan bekerjasama dengan Taman-Taman Sabah untuk membina laluan baharu yang lebih selamat.


Pengarah Taman-Taman Sabah Dr Jamil Nais pada Sabtu berkata, kawasan puncak Gunung Kinabalu masih utuh tetapi sebahagian daripada kawasan barat 'Donkey's Ear' dan bahagian puncak Tunku Abdul Rahman itu telah rosak.


Selepas naik ke puncak pada Sabtu untuk memeriksa kerosakan, Dr Jamil berkata mendaki dari Laban Rata ke Sayat Sayat masih berbahaya dan dia tidak mahu sesiapa pun naik ke atas buat masa ini.


Menganggapnya sebagai bahagian 'sungai batu' di mana kebanyakan daripada 18 pendaki terbunuh, beliau berkata terdapat banyak batu berstruktur longgar di kawasan itu.


Beliau berkata bahagian puncak gunung itu sendiri tidak terjejas teruk akibat gempa bumi dan gempa susulan.

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.