Waspada individu menyamar anggota kerja SESB

Picture
Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) menasihatkan orang ramai agar berwaspada dengan pihak yang menyamar sebagai anggota atau kontraktor SESB.
klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Waspada Individu Menyamar Sebagai Warga Kerja SESB Membuat Pemeriksaan Pendawaian Dalaman Premis

KOTA KINABALU (21 Okt): Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) mengingatkan orang ramai agar berwaspada terhadap individu yang menyamar sebagai pekerjanya dan melakukan pemeriksaan pendawaian di dalam premis dan memungut bayaran perkhidmatan dari orang ramai.


Pengurus Besar Kanan (Pengurusan Aset) Idris Mohd Noor mengatakan bahawa kerja-kerja pendawaian dalaman hanya dapat dilakukan oleh seseorang yang mempunyai perakuan pendawaian dan kecekapan yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Tenaga.


Dia menjelaskan bahawa SESB hanya melantik kontraktor untuk melakukan penyingkiran meter elektrik untuk akaun yang ditamatkan dan skop kerja tidak termasuk membuang pendawaian dalaman pelanggan.


"Kami juga mengingatkan pengguna bahawa kerja-kerja pendawaian dalaman tidak termasuk dalam skop kerja penyelenggaraan SESB," katanya dalam satu kenyataan media pada hari Khamis.


Idris berkata demikian ketika mengulas satu pesanan viral di WhatsApp mengenai sekumpulan lelaki yang menyamar sebagai kakitangan SESB memasuki premis pelanggan di Kota Kinabalu dan memaklumkan bahawa mereka berada di sana untuk menangani pendawaian elektrik yang salah.


"Penipu juga memberitahu pemilik premis untuk segera melakukan pembayaran di pejabat SESB di Asia City untuk tujuan menukar meter dan kegagalan akan mengakibatkan bekalan elektrik terputus," katanya.

Idris mengingatkan bahawa pembayaran untuk perkhidmatan SESB hanya dapat dilakukan di kaunter SESB di semua pejabatnya dan pekerja tidak dibenarkan menerima pembayaran dalam bentuk wang tunai walaupun bagi pihak syarikat.


Dia mendesak pelanggan SESB untuk segera menghubungi polis jika mereka didekati oleh individu yang mencurigakan yang meminta pembayaran yang berkaitan dengan pendawaian dalaman atau untuk pembaikan meter di tempat mereka.

Pengguna juga digalakkan untuk menghubungi SESB careline 15454 atau 088-515 000 jika mereka menghadapi situasi yang serupa.

SOURCE: The Borneo Post

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

Previous Post Next Post