Wanita gigih beri kisah inspirasi berjaya menamatkan pendakian Gunung Kinabalu

Selepas menamatkan pendakiannya, Jamuna berkata bahawa dia seorang yang berubah dan mempunyai pandangan yang lebih positif terhadap cabaran dan tugas yang bakal tiba. ― Gambar melalui Facebook/JamunaKarmehen

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Wanita gigih menyelesaikan pendakian Gunung Kinabalu yang sukar memberi inspirasi kepada wanita lain untuk mengikutinya

PETALING JAYA, 24 Mac ― Wanita yang berasal dari Shah Alam, Jamuna Karmehen yang menyahut ‘cabaran mustahil’ mendaki Gunung Kinabalu telah memberi inspirasi kepada wanita lain untuk mengikuti jejak itu.


Sejak menamatkan pendakian, ramai wanita ― muda dan tua ― telah menghantar mesej kepadanya di Facebook memujinya kerana berani mendaki dan memintanya untuk petua dan nasihat untuk mendaki gunung.

Pendaki berusia 44 tahun itu telah menulis perjalanan pendakiannya dua minggu lalu yang hampir berputus asa dan menghentikan pendakiannya ke puncak apabila kakinya lemah.




Jamuna, yang mengendalikan program latihan dan kepimpinannya sendiri, menulis bahawa dia berasa amat hilang semangat di pusat pemeriksaan Sayat-Sayat, yang terletak 1.5km dari puncak Gunung Kinabalu ― Puncak Low. “Saya melihat puncak dari tempat saya berdiri tetapi ia terasa begitu jauh.

“Tetapi saya rasa seperti saya tidak boleh membawa kaki saya ― Saya perlahan dan telah berhenti di banyak tempat.

"Semua 8 lagi rakan mendaki saya dari kumpulan yang sama telah pun sampai ke puncak dan hanya saya seorang sahaja yang tertinggal," katanya.

Dia berkata pada ketika itu, dia sudah merangka ucapan kegagalan dalam fikirannya dan tertanya-tanya sama ada dia benar-benar lemah atau seteruk pejalan kaki.

“Saya melihat ramai pejalan kaki yang sedang menuruni gunung selepas menakluki puncak dengan wajah bangga sedangkan saya berada di sana, berjalan dan mengambil keputusan untuk berpatah balik.

“Sebagai jurulatih yang akan memberikan ceramah kepimpinan kepada pelanggan, saya memberitahu diri saya bahawa jika saya meneruskan perjalanan, saya akan mempunyai kisah yang berjaya yang boleh saya berikan inspirasi kepada mereka.

"Dan ketika itulah saya memutuskan untuk meneruskan perjalanan tidak kira betapa lambat atau sukar kerana saya mahu client saya tahu bahawa adalah tidak mustahil untuk menakhluki puncak Gunung Kinabalu jika saya memikirkannya."


Pada pukul 8 pagi, dia sampai ke puncak dan menangis selepas menakluki cabaran terbesarnya dan semasa pemandunya menawarkan untuk membawanya turun, dia menolak dan berkata bahawa dia akan menurun secara perlahan-lahan.

Keazamannya untuk menuruni denai itu sendiri walaupun berjalan perlahan membuatkan dia menamatkan keseluruhan pendakian pada jam 9 malam yang dibanggakannya.

“Selebihnya pasukan mendaki saya telah selesai dua hingga tiga jam lebih awal tetapi saya gembira saya juga menyelesaikan perjalanan saya kemudian, tetapi mengikut rentak saya sendiri.


“Pandangan saya terhadap kehidupan juga telah berubah ― Saya memberitahu diri saya bahawa saya boleh melakukan perkara yang mustahil dan tidak ada yang terlalu sukar dan terasa sukar.

"Paling penting, saya mempunyai satu lagi kisah inspirasi untuk memberitahu orang ramai - bahawa jika saya boleh mengatasi gunung pada usia 44 tahun, begitu juga dengan orang lain," katanya.

SOURCE: MM

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.