Alhamdulillah,12 ton sampah dibersihkan dari Pulau Gaya oleh sebuah NGO.

Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia - Sebanyak 12 tan sampah dikutip di Kg Lobong, Pulau Gaya, di sini, menjelang berakhirnya program Pembersihan Pantai Pulau Mega yang diadakan pada 19 Mac.
Ia dianjurkan oleh Inisiatif Meraki Daat Sabah, sebuah pertubuhan bukan berasaskan keuntungan yang berdedikasi untuk mempromosikan kelestarian alam sekitar.

Projek itu, sebahagian daripada Unwrapping Plastics Project dan Peringkat 1 Project Picasso, menyaksikan penyertaan 300 penduduk kampung termasuk kanak-kanak dan kira-kira 125 sukarelawan yang terlibat.

Picture
Presidennya, Michelle De La Harpe, berkata acara itu bertujuan meningkatkan kesedaran tentang masalah pencemaran plastik yang semakin meningkat di samping mempromosikan kepentingan menjaga kebersihan lautan kita.

Inisiatif Meraki Daat Sabah, sebuah organisasi bukan untung yang berdedikasi untuk mempromosikan kelestarian alam sekitar, telah berjaya menganjurkan Pembersihan Pantai Pulau Mega pada 19 Mac 2023 di Kg Lobong, Pulau Gaya, sebagai sebahagian daripada Projek Membuka Plastik dan Peringkat 1 Projek Picasso. Acara itu bertujuan untuk meningkatkan kesedaran tentang masalah pencemaran plastik yang semakin meningkat dan mempromosikan kepentingan menjaga lautan kita bersih dan sihat.

Picture
Acara itu menyaksikan penyertaan lebih 300 penduduk kampung, termasuk dewasa dan kanak-kanak, dan 125 sukarelawan yang bekerja tanpa jemu sepanjang hari. Organisasi itu turut mendapat sokongan enam rakan strategik termasuk Taman Sabah, ECHO RESORTS , Trash Hero KK, Reef Check Malaysia, EZ Plast yang menyumbang ke arah menjayakan acara tersebut. Persatuan dan syarikat korporat terkenal lain yang mengambil bahagian dalam program itu termasuk IKRAM, JCI Tanjung Aru, Lembaga Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah dan Undi Sabah hanya untuk menamakan beberapa.

Picture
Bersama-sama, peserta dan sukarelawan mengumpul sejumlah 12,035 kg (atau 12.035 tan metrik) sampah dari pantai, di mana 243.75 kg (atau 0.24375 tan metrik) adalah sisa plastik. Kejayaan acara itu menyerlahkan keperluan untuk usaha berterusan ke arah mempromosikan kelestarian alam sekitar dan mengurangkan pencemaran plastik.

Picture
Kiri ke kanan; Presiden Trash Hero KK; Zurainee, Presiden Meraki Daat: Michelle dan Ketua Kampung; Rajit.

Kampung Lobong dibahagi oleh sekolah iaitu SMK Gaya dan SK Gaya, justeru kumpulan sukarelawan tersebut terpaksa dipecahkan kepada 2 kumpulan untuk meliputi seluruh kawasan. Kumpulan 1 berkeluasan lebih 64,173m2 diketuai oleh Presiden persatuan itu, Michelle manakala kumpulan 2 berkeluasan 18,622m2 diketuai oleh rakan strategik mereka, Presiden Trash Hero KK, Zurainee.

Picture
Pembersihan itu menyaksikan sukarelawan dan penduduk kampung semua peringkat umur dari seawal usia 4 tahun hingga warga emas, bersatu atas satu tujuan; pantai yang lebih bersih. Kanak-kanak berkumpul dan memikul beban yang berat kerana mereka teruja untuk bersaing antara satu sama lain mengenai siapa yang boleh membawa lebih banyak. Walaupun orang dewasa hanya bermotivasi bahawa kali ini, pembersihan adalah berbeza. Ia bukan pembersihan biasa di mana sampah dibakar dan ditanam di pulau itu sendiri sehingga tiada lagi ruang yang tinggal.

Picture
Peristiwa ini menyaksikan sampah-sarap sebenarnya telah dibawa pulang ke tanah besar untuk dibuang dengan baik.

Picture
Sampah itu juga diasingkan oleh plastik kitar semula dan bukan barangan kitar semula. Ini adalah permulaan pendidikan untuk penduduk kampung tentang pengurusan sisa yang betul sebagai sebahagian daripada program Membuka Plastik Meraki Daat.
"Kami benar-benar berterima kasih kepada rakan strategik dan media, penderma dan yang paling penting sukarelawan yang tanpa mereka, kami tidak dapat mencapai kejayaan yang bermakna ini. Ia adalah satu pencapaian yang hebat walaupun kecil jika dibandingkan dengan perjalanan yang menanti. Kami positif bahawa dengan sokongan dan kesedaran yang diwujudkan melalui acara ini serta rakan media kami, Daily Express, kami akan dapat melangkah lebih dekat ke arah mencapai visi dan misi kelab kami selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 6 -Air Bersih dan Sanitasi , 11-Bandar dan Komuniti Lestari, 12: Penggunaan dan Pengeluaran Bertanggungjawab, 13: Tindakan Iklim, 14: Kehidupan Di Bawah Air, SDG 15: Kehidupan Di Darat, Matlamat 17: Perkongsian untuk Matlamat. Ia benar-benar membuka mata untuk semua kami sukarelawan dari tanah besar kerana mereka tidak tahu berapa banyak sampah yang dihanyutkan ke pulau itu.80% daripada sampah yang didiami penduduk kampung bukanlah milik mereka dan ini menimbulkan persoalan tentang apa yang sebenarnya dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan untuk menangani isu ini.
President of Meraki Daat: Michelle
Inisiatif Meraki Daat Sabah komited terhadap matlamatnya untuk menggalakkan kelestarian alam sekitar dan mengurangkan pencemaran plastik. Organisasi ini merakamkan ucapan terima kasih kepada semua peserta, sukarelawan, dan rakan kongsi strategik yang menyumbang kepada kejayaan Pembersihan Pantai Pulau Mega dan menjemput orang ramai untuk mengikuti perkembangan terkini mengenai isu yang dihadapi melalui rakan medianya Daily Express.

Picture
Untuk maklumat lanjut mengenai Inisiatif Meraki Daat Sabah, Projek Membuka Plastik dan Projek Picasso, sila layari laman web kami di www.merakidaatsabah.org.

SOURCE: Daily Express

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date