Gadis serangan asid kini seorang juruaudit

Tan Hui Linn (gambar) seorang Mangsa Simbah Serangan Acid terselamat telah menikmati kerjanya sebagai seorang juruaudit di sebuah firma perakaunan di Pulau Pinang, yang telah beliau sertai sejak dua bulan lalu.
Tan, 23, berkata beliau terharu apabila rakan-rakannya menyambut beliau dengan tangan terbuka.

Keadaan wajah Tan yang menjadi mangsa serangan asid oleh bapanya sendiri pada 2009.

"Saya fikir saya perlu sedikit masa untuk menerangkan kepada rakan-rakan saya tentang penampilan saya tetapi mereka tidak meminta apa-apa dan melayan saya dengan baik," katanya.


Tan ditinggalkan buta di mata kanan dan dengan penglihatan terhad di lain apabila bapanya, Tan Teik Swee, disimbah asid ke atas beliau dan ibunya ketika mereka sedang tidur di rumah mereka pada 24 Okt 2009.


"Saya masih ingat bahawa saya tidak dapat melihat apa-apa pada mulanya.

"Jadi, saya menganggap diri saya orang yang paling bertuah kerana saya dapat melihat dunia lagi dengan mata kiri saya," katanya.

Walau bagaimanapun, disebabkan masalah penglihatan beliau, Tan tidak boleh memandu dan terpaksa bergantung kepada abangnya untuk menghantar beliau untuk bekerja.

"Saya melihat muka saya di cermin setiap hari. Saya amat menghargainya. Saya rasa saya telah mendapat lebih daripada apa yang saya telah hilang, "katanya, sambil menambah bahawa dia telah mengampuni bapanya .


China Press melaporkan bahawa lebih daripada 50 orang tampil untuk menderma darah untuk cedera pelajar berusia 16 tahun, sehari selepas keluarganya mencatatkan tentang keadaannya di media sosial.

Keluarga Tew Zhi Qing, yang masih dalam rawatan rapi di Hospital Pulau Pinang, bersyukur bahawa begitu ramai orang memberi maklum balas kepada permohonan mereka.

Tew terlibat dalam kemalangan pada kira-kira 9:30 pada hari Jumaat dan terdapat kekurangan darah di hospital itu kerana musim perayaan

Biarpun menjadi mangsa serangan asid oleh bapanya sendiri pada Oktober 2009, Tan Hui Linn tetap hidup seperti biasa dengan penuh keyakinan.


Mengakui pembedahannya di Korea Selatan banyak membantu memulihkan wajahnya malah sudah enam kali penjalani pembedahan disana.

"Saya boleh berjalan-jalan tanpa mengenakan topeng mahupun cermin mata hitam. Pembedahan pembetulan di Korea Selatan memang banyak membantu saya menjalani kehidupan seperti biasa.

"Saya tidak kisah jika ada yang merenung saya dengan wajah yang pelik di tempat-tempat awam.

Dalam serangan yang berlaku kira-kira 6 tahun lalu, Hui Linn dan ibunya telah diserang oleh bapanya sendiri sehingga mengakibatkannya buta mata kanan serta mempunyai parut hodoh di muka dan wajah manakala ibunya pula meninggal dunia.





Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date