Scammer Sabah Peras ugut pasangan kematian anak didakwa mahkamah Australia

Siti Nurhidayah (gambar) dituduh oleh Mahkamah Majistret Ringwood kerana memeras ugut pasangan Jay dan Dee Windross untuk membayarnya bagi mengembalikan semula telefon bimbit mereka yang hilang. - Foto Facebook

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Peras ugut pasangan Australia kematian anak, wanita Malaysia didakwa mahkamah


TINDAKAN wanita ini memang tidak boleh diterima sama sekali.

Dahlah merantau tempat orang, buat onar pula yang boleh burukkan nama Malaysia.


Siti Nurhidayah Kamal, 24, pada Isnin didakwa oleh Mahkamah Majistret Ringwood di Melbourne, Australia kerana memeras ugut pasangan Jay dan Dee Windross yang ketika itu sedang melalui keperitan.

Kickbola.netWarga Malaysia mengaku bersalah ugut pasangan Australia untuk dapatkan wang
WANITA warganegara Malaysia yang ditahan selepas melakukan ugutan terhadap sepasang suami isteri yang kehilangan telefon bimbit di Melbourne mengaku bersalah terhadap pertuduhan yang dikenakan ke atasnya di Mahkamah Melbourne.

Kickbola.net Nurhidayah mengaku bersalah ugut pasangan yang kehilangan anak kesayangan mereka. - Foto Facebook

Siti Nurhidayah Kamal, 24, dituduh melakukan perbuatan itu terhadap pasangan Jay dan Dee Windross.

Pasangan tersebut sebelum ini dikatakan telah kehilangan telefon bimbit mereka di sebuah pasaraya yang mengandungi gambar-gambar berharga bayi mereka yang ketika itu berada dalam keadaan kritikal sebelum meninggal dunia.

Mereka kemudiaannya mengiklankan kehilangan tersebut di laman sosial.

Warga Malaysia itu dipercayai meminta wang berjumlah AUS$1,000 (RM2,900) sebagai pertukaran terhadap telefon bimbit pasangan tersebut yang kononnya berada dalam simpanannya.

Bagimanapun pasangan tersebut menyedari bahawa wanita berkenaan tidak memiliki telefon tersebut dan berasa ditipu sebelum membuat laporan polis.


Polis Melbourne kemudiannya menahan wanita berkenaan dan tidak membenarkan sebarang jaminan terhadapnya.

Kickbola.net Wanita terbabit juga dilaporkan mempunyai beberapa rekod jenayah penipuan membabitkan tiket penerbangan di Malaysia.
Nurhidayah akan kembali ke mahkamah untuk keputusan hukuman pada tarikh yang masih belum ditetapkan.


Menurut laporan media antarabangsa, insiden berlaku selepas pasangan Windross itu mengiklankan kehilangan telefon mereka di media sosial.


Mereka meminta sesiapa yang menjumpainya untuk mengembalikan semula kerana ia mengandungi foto-foto bayi mereka, Amiyah, 11 bulan yang ketika itu sedang nazak akibat masalah saraf sejak lahir.


Siti Nurhidayah, seorang penghantar makanan perkhidmatan Uber Eats, kemudian menghubungi pasangan Windross menerusi WhatsApp dan mendakwa dia ada terjumpa telefon bimbit tersebut.


Tetapi menurutnya, jika pasangan itu mahu telefon bimbit mereka semula, mereka perlu memasukkan wang sejumlah AUS$1,000 (RM2,900) ke dalam akaun banknya terdahulu.

Tidak lama kemudian, pasangan Windross mendapat tahu ia satu penipuan.


Lebih menyedihkan, Amiyah kemudian meninggal dunia di Hospital Kanak-Kanak Monash.


Sehingga kini, telefon bimbit tersebut masih gagal dikesan.


Pada Isnin, pihak mahkamah tidak membenarkan sebarang jaminan dibuat terhadap Siti Nurhidayah.


Siti Nurhidayah dan suaminya dipercayai tinggal di Australia sejak empat bulan lalu manakala dua anak mereka ditinggalkan di Malaysia.

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.