Lawatan Bongbong Marcos ke Malaysia: Isu Sabah dibincangkan, memfokuskan Kebersamaan

Vrsaljko: Argentina Menangis Seperti Cewek!
Yang di-Pertuan Agong (tiga, kanan) dan dan Raja Permaisuri Agong (dua, kanan) berkenan bergambar bersama Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr dan isteri di pekarangan Istana Negara hari ini. - Foto REUTERS.
klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Isu tuntutan Filipina terhadap Sabah disebut secara ringkas ketika pemimpin kedua-dua negara bertemu.

MANILA, Filipina — Presiden Ferdinand Marcos Jr. berkata tuntutan Filipina terhadap Sabah — sebuah pulau besar di selatan negara itu dan timur Malaysia — disebut secara ringkas ketika pemimpin kedua-dua negara bertemu.

Marcos, ketika ditanya mengenai isu Sabah sebelum pulang ke Filipina pada Khamis, pada mulanya berkata topik itu tidak dibincangkan dalam pertemuannya dengan pemimpin Malaysia semasa lawatan negara tiga harinya ke sana.

Bagaimanapun, beliau kemudian mengakui perkara itu disebut, tetapi kedua-dua negara bersetuju untuk memberi lebih tumpuan kepada perkara yang mereka ada persamaan berbanding perbezaan mereka.

“Hindi. (Pero) well nababanggit, lagi nama nababanggit 'yon eh, hindi mo mengelakkan, ada pula kita tuntut tertunggak, hindi natin binabawi, but what we [...] I mean it's clear to every, all the parties involved na hindi naman 'yan maide-decide 'yan now,” kata Marcos.

(Tidak. Tetapi ia telah disebut, ia telah disebut berulang kali, anda tidak boleh mengelakkannya kerana kami benar-benar mempunyai tuntutan tertunggak, yang tidak kami tolak. Tetapi apa yang kami […] Maksud saya adalah jelas kepada setiap… semua pihak yang terlibat itu ia tidak akan diputuskan dalam sekelip mata.)

“Kung mag-bincang (Jika kita akan bercakap) kita perlu melakukan sesuatu yang jauh, lebih besar dan lebih banyak terlibat daripada perbincangan cepat lima, 10, 15 minit dengan para pemimpin. Jadi, konsensusnya hanya kita bercakap tentang segala-galanya,” tambahnya.

Marcos menjelaskan bahawa kedua-dua negara memilih untuk membincangkan isu-isu yang mereka boleh membuat kesimpulan cepat, dan bukannya pertikaian yang tidak akan diselesaikan dalam masa terdekat.

Vrsaljko: Argentina Menangis Seperti Cewek!
Meraikan hampir 60 tahun hubungan diplomatik, Filipina terus mengukuhkan ikatan yang mendalam dengan Malaysia. Kami mengadakan pertemuan dua hala dengan rakan kami, @anwaribrahim, Perdana Menteri Malaysia semalam. Bersama-sama, berkongsi visi untuk perkongsian yang mantap dalam jenayah rentas negara, pertanian, pendidikan, pelancongan, budaya, sukan dan ekonomi digital. Kami berharap dapat bertemu semula dalam mesyuarat suruhanjaya bersama tidak lama lagi dan membawa hubungan kami ke tahap yang lebih tinggi.
“Kami bercakap tentang perdagangan, kami bercakap tentang bantuan yang telah disediakan oleh Malaysia, pembangunan BARMM. Kami bercakap tentang, sekali lagi, sisi orang-ke-orang hubungan kami. Tetapi selalu, maksud saya, ia adalah sesuatu yang kita, sama ada Filipina mahupun Malaysia menarik balik,” kata Presiden.

“Tetapi kami masih mencari modus vivendi supaya kami boleh bekerjasama antara satu sama lain tanpa bertelagah dalam satu isu sahaja. Ia adalah seperti biasa apabila ia datang kepada isu-isu diplomatik ini, adalah bahawa ia terpulang kepada kita untuk menentukan apa hubungan kita, dan saya fikir kita telah bersetuju bahawa ada perjanjian tersirat sekurang-kurangnya yang kita tidak, bahawa kita bercakap tentang semua perkara yang boleh diselesaikan, semua isu yang sebenarnya boleh kita lakukan,” tambahnya.

Pentadbiran terdahulu bertegas bahawa Sabah, yang kini berada di bawah bidang kuasa Malaysia, adalah milik Filipina. Semasa penggal pendahulu Marcos, bekas presiden Rodrigo Duterte, jurucakap presiden Harry Roque berkata bahawa Sabah diberikan kepada Kesultanan Sulu sebagai hadiah.

Dan sejak Kesultanan Sulu diintegrasikan ke dalam kerajaan dan wilayah Filipina, Sabah adalah sebahagian daripada Filipina.

Roque yakin ketika itu pertikaian itu tidak akan menjejaskan hubungan kukuh Malaysia dan Filipina.

Malah bapa Presiden Marcos dan bekas presiden Ferdinand Marcos Sr., cuba meneruskan tuntutan Sabah. Walaupun pegawai dari pentadbiran Marcos yang terdahulu telah menafikan kontroversi, tokoh pembangkang percaya bahawa bekas presiden itu cuba mengatur skuad separa tentera untuk mengambil Sabah secara paksa.

Menteri pertahanan Marcos — dan kini Peguam Undang-undang Presiden Juan Ponce Enrile pada 2018 menegaskan bahawa pembunuhan beramai-ramai Jabidah di mana 27 pemuda Moro yang direkrut oleh tentera untuk operasi rahsia di Sabah kononnya dibunuh, adalah karya fiksyen.

Penafian oleh Enrile mencetuskan kontroversi apabila pemimpin Moro di Mindanao menegaskan bahawa mereka tidak akan melupakan insiden itu, yang melahirkan gerakan pemisah termasuk yang diketuai oleh pengerusi pengasas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro Nur Misuari.

SOURCE: Translasi dari artikel globalnation.inquirer.net (Filipina)

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.