KKIA baharu mengambil masa tiga hingga lima tahun untuk dibina

Vrsaljko: Argentina Menangis Seperti Cewek!
Pembinaan KKIA baharu dijangka mengambil masa tiga hingga lima tahun selepas projek itu diluluskan.
klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)


Cadangan Pembangunan KKIA Baharu dan Bandar Aerotopolis Di Kimanis

The light house, which is still operational, and garden on the island.

Datuk Dr Yusof Yacob CREDIT:Pengerusi Qhazanah Sabah Berhad (QSB)

KOTA KINABALU (31 Julai): Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu yang baharu akan mengambil masa tiga hingga lima tahun untuk dibina sekiranya rancangan untuk memindahkannya dari Petagas ke Kimanis diluluskan oleh Kerajaan Negeri, kata Pengerusi Qhazanah Sabah Berhad (QSB), Datuk Dr Yusof Yacob .

Yusof berkata, beliau juga menganggarkan pemindahan itu akan bermula pada 2030.

Namun begitu, langkah itu memerlukan perancangan rapi, dan QSB telah menjalankan kajian kebolehlaksanaan yang antara lain termasuk kesesuaian tapak yang dicadangkan, katanya.

“Kajian kemungkinan selesai. Dan tidak lama dari sekarang, ia akan dibentangkan kepada Kabinet untuk kelulusan. Ia akan dilaksanakan secara berperingkat. Akan ada penyelarasan dengan pihak berkepentingan, antaranya dengan Syarikat Berjaya Land Berhad, Kementerian Pengangkutan dan Malaysia Airport Berhad,” katanya kepada media selepas sambutan Hari Pahlawan peringkat Negeri di Padang Merdeka pada Isnin.

Turut hadir pada majlis itu ialah Yang Dipertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Hajiji Noor.

Yusof menegaskan pihak berkepentingan ini mesti diambil kira.

Beliau juga berkata laporan kebolehlaksanaan itu telah dikemukakan dan dibentangkan kepada Unit Perancang Ekonomi Sabah (UPEN) dan setakat ini, maklum balas mereka adalah positif.

Selepas ini, laporan akan ke Kabinet Negeri, katanya.

Dalam sidang Dewan Undangan Negeri Julai tahun lepas, Hajiji berkata Kerajaan Negeri tidak mengeluarkan sebarang kos kewangan kepada Syarikat Berjaya Land Berhad untuk menjalankan penyelidikan terperinci berhubung cadangan membangunkan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu yang baharu di Kimanis.

Hajiji juga berkata, anak syarikat kerajaan negeri, QSB, juga tidak menanggung sebarang kos dalam menjalankan penyelidikan bersama.

Yusof yang juga ADUN Sindumin berkata beliau telah bertemu dengan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke baru-baru ini dan juga beberapa pihak berkaitan bagi membincangkan perkara itu.

Beliau berkata mereka menghargai rancangan itu sebagai visi jangka panjang untuk Sabah dan ini bukan semata-mata untuk pembinaan lapangan terbang itu tetapi juga untuk pembesaran Kota Kinabalu.

Beliau berkata pemindahan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu ke Kimanis akan membuka laluan kepada pembinaan beberapa perkhidmatan sokongan seperti pembinaan pusat latihan aeroangkasa, pusat pembaikan pesawat dan juga pembangunan perbandaran lapangan terbang baharu di kawasan itu meliputi 15,000 hektar.

"Pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu tidak akan mengganggu kawasan di mana Terminal Minyak dan Gas (SOGT) juga terletak di Kimanis," katanya.

SOURCE: Translasi The Borneo Post

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.