Ranau seperti Bom Jangka!

Ranau seperti Bom Jangka!

klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)



Situasi di Ranau seperti Bom Jangka?

KOTA KINABALU: Jika Ranau dipukul lagi oleh gempa bumi lain seperti Richter 6 pada 5 Jun, tetapi kali ini antara Richter 6 dan 7, kira-kira 20,000 penduduk yang tinggal di kampung-kampung 40 berhampiran Mamut Copper Mine ditinggalkan akan diletakkan pada risiko kubur, Ranau MP Ewon Ebin telah memberi amaran.

20,000 penduduk berisiko jika gempa bumi melanda Ranau. - Menteri membangkitkan isu di Parlimen sebagai Jabatan Sains Geo penyelidikan masalah.

Danau kesan tinggalan lombong Tembaga Mamut (MCM - Mamut Cooper Mining) yang terletak di lereng Kinabalu kini telah menjadi suatu kegusaran dan ancaman kepada penduduk di sebelah Timur dan Tenggara Gunung Kinabalu seperti Mukim Lohan, Poring, dan sebahagian kampung pesisir sungai sekitarnya, apakala Gempa Kinabalu berlarutan dan dinding danau pecah.


Mudah-mudahan ianya tidak akan pernah terjadi, namun usaha untuk menggelakkan berlakunya sesuatu yang tidak dingini perlulah menjadi antara fokus utama keprihatinan kepimpinan Sabah.

"Keseluruhan saya boleh runtuh dan datang runtuh di kampung-kampung."


Ewon, yang juga Menteri Persekutuan Sains, Teknologi dan Inovasi, berkata satu perkara yang membimbangkan beliau mengenai Mamut Copper Mine adalah bahawa ia menyimpan 22600000 meter padu (m3) air.

"Oleh itu, jika gempa bumi yang lain dengan magnitud antara 6.0 dan 7.0 pada skala Richter melanda, saya takut bahawa dinding lombong boleh pecah."


"Jika ia tidak runtuh, maka ia akan menyebabkan malapetaka yang banyak kali lebih teruk kerana sepanjang sungai dari Poring ke Ulu Sugut, terdapat lebih 40 buah kampung dan hampir 20,000 penduduk kampung."


Beliau mengulas kemungkinan selepas lawatan kerja ke tempat di Kundasang dan Ranau yang dilanda gegaran, tanah runtuh, tanah runtuh dan banjir berikutan gempa bumi 5 Jun.


Ewon berkata beliau akan meminta Jabatan Sains Geo untuk menyelidik masalah ini dan pada masa yang sama akan membawa perkara itu di Parlimen.

"Perkara yang paling penting sekarang adalah untuk memastikan penduduk di daerah ini selamat. Kami tidak mahu mereka terdedah kepada sebarang bahaya. "


Mamut Copper Mine adalah lombong tembaga sahaja di Malaysia.


Ia beroperasi 1975-1999, dan dalam tempoh ini lombong-dedah menjana kira-kira 250 Gunung lebihan beban dan sisa batu dan lebih 100 Gunung tahi.


The overburdens dan batu sisa dibuang di pelbagai tapak berhampiran lubang lombong manakala tahi telah disimpan di sebuah empangan tailing dikenali sebagai tailing Lohan Dam (LTD) yang terletak di lembah yang kira-kira 1000 m di bawah lombong.


Pelbagai isu-isu alam sekitar yang berkaitan dengan lombong itu telah dilaporkan, khususnya semasa fasa operasi.

Ini termasuk degradasi kualiti air dan pengelodakan. Masalah yang paling ketara dan meluas yang berkaitan dengan lombong logam asas adalah saliran lombong asid (AMD) dan ini adalah penting di lombong terbiar.

AMD berpotensi boleh menjadi masalah alam sekitar di MCM.


Tiada langkah pemulihan yang disediakan di tapak lombong bekas tembaga.

Input AMD ke kawasan sekitar boleh menyebabkan kesan buruk kepada kualiti air dan hidupan akuatik sungai penerima.

Malah, menurut beberapa laporan, pencemaran AMD telah beransur-ansur menjadi jelas di MCM.

Kongsikan artikel ini:


***Jangan lupa langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.


Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.